[KANALPARTNER] När vi började arbeta hemifrån blev molnet den nya infrastrukturen.
Att jobba digitalt och överallt är den nya normen.
Samtidigt visar det sig tydligt vilket problem som inlåsningarna till leverantörer och licenser är.
Många har vant sig vid att vara bundna till leverantörer och licenser. Datakörningar blir kvar där de är, utan att kunna flyttas dit där de passar bäst. Äldre applikationer utgör inlåsningar i sig själva eftersom många av dem kan inte kan anpassas till nya arbetssätt. Företag som alldeles innan pandemin investerade i en ny infrastruktur måste nu leva med och betala för den i tre till fem år. Det kan kraftigt begränsa deras konkurrenskraft och i vissa fall hota deras existens.
Pandemin har abrupt kastat in näringslivet i en ny värld som definieras av multimoln, som för de flesta organisationer innebär en fördelning mellan privata och publika moln så kallade hybrida moln. Företag måste nu kunna ta sig ur sina inlåsningar. De behöver investera i verktyg där IT-avdelningar kan köra arbetsuppgifterna så smidigt och effektivt som möjligt, oavsett var de körs.
Det handlar om nät av moln där datakörningar kan fördelas till flera olika molnleverantörer, i det egna datacentret och i publika moln, och där även SaaS-baserade applikationer är en del av miljön.
Dags att överge femårsmodellen
Inlåsningar handlar inte bara om att inte kunna anpassa datakörningar. De är också kopplade till fleråriga avtalsperioder.
Traditionen med att binda upp sig i tre- till femårskontrakt måste nu ersättas med en konsumtionsbaserad modell – som i molnet. Många verksamheter är låsta till en plattform som inte längre fungerar för dem eftersom deras affärsmodell har ändrats. Det är därför hög tid att företagsledare tvingar sina leverantörer att gå över till konsumtions- eller prenumerationsmodeller.
Molnet tar över
Även om det ibland kan vara krångligt att flytta till molnet går det med rätt verktyg ändå ganska snabbt att anpassa kapaciteten efter sina aktuella behov.
Samtidigt behöver leverantörerna utveckla sina erbjudanden. De måste kunna förklara värdet av den flexibilitet som molnet och prenumerationstjänster innebär för kunderna jämfört med fleråriga statiska licenser. Och kunderna behöver titta ordentligt i sina balansräkningar så de själva kan se denna skillnad och hur de i molnet snabbt kan anpassa sig till omvärldsförändringar.
Att kunna det och rentav dra nytta av snabbt skiftande förutsättningar är en fråga om överlevnad för dagens företag. Om någon hade sagt förra januari att världen skulle vara grundligt förändrad i oktober hade vi nog bara skakat våra huvuden. Nu behöver vi anpassa våra verksamheter efter de nya villkoren – inte tvingas betala för affärsmodeller vi trodde på för tre år sedan.
Av Mats Ericson, Regionchef för Sverige, Danmark och Island på Nutanix