SAP och HPE levandegör digitaliseringens möjligheter i nytt upplevelsecenter

SAP har tillsammans med Hewlett Packard Enterprise (HPE) öppnat portarna för ett helt nytt upplevelsecenter på Sveavägen 44 i centrala Stockholm.

Anders Heimer, Solutions Manager på SAP

I SAP:s Customer Experience Center kan företag på ett konkret sätt se hur de kan digitalisera sin verksamhet och snabbt utveckla nya tjänster och applikationer. Där varvas SAP-lösningar med innovationer inom olika branscher och teknik som 3D-skrivare, visualisering av fysiska tillgångar i 3D-modeller, augmented och virtual reality, maskininlärning, röststyrning av applikationer samt scenarier för sakernas internet.

– Det finns ett stort behov av att ännu mer pedagogiskt förklara hur man kan omsätta innovation till verklighet och hjälpa kunderna att ta sig till nästa fas i sin digitalisering. Med vårt nya upplevelsecenter blir vi mer konkreta och visar i verkliga miljöer vad som är möjligt och hur lösningarna hänger samman, säger Anders Heimer, Solutions Manager på SAP och ansvarig för det nya centret.

Anna Granö, VD på HPE Sverige.

– HPE och SAP har ett nära partnersamarbete sedan 27 år. Nu tar vi vårt partnerskap in i nästa fas, med ett gemensamt helhetsgrepp för att tillsammans hjälpa våra kunder på deras digitala resa. Först och främst innebär det att definiera och knyta ihop teknisk innovation och affärsprocesser till nya digitala tjänster och affärsmöjligheter, där Customer Experience Center kommer att vara en av de viktigaste nyckelfaktorerna för att möjliggöra detta, säger Anna Granö, VD på HPE Sverige.

Besökarna kan hämta inspiration som är anpassad efter deras egna branscher med digitala teman inom t.ex. ledningsstöd (Digital Boardroom), sakernas internet, AI-stödd tillverkning, e-hälsa, industri 4.0, smarta städer samt sport och underhållning.

– Vårt gemensamma mål är att hjälpa företag att snabbt komma till skott och bygga helt nya typer av applikationer och tjänster. I dag äger kundupplevelsen rum på många olika typer av kanaler och enheter – och att dessutom snabbare kunna agera är helt nödvändigt om man inte ska bli förbipasserad av mindre nischspelare, förklarar Anders Heimer.

SAP Sverige och HPE Sverige är först ut i Norden med att öppna ett Customer Experience Center och näst på tur står Danmark, som öppnar senare i år.