Tillsammans gör vi det lättare att vara leverantör av IT-funktionstjänster
Hem LEVERANTÖRDATTO Tillsammans gör vi det lättare att vara leverantör av IT-funktionstjänster

Tillsammans gör vi det lättare att vara leverantör av IT-funktionstjänster

Publicerat av: Redaktionen

[KANALPARTNER] Prenumerationsbaserade IT-tjänster och support med en tydlig och flexibel prisstruktur efterfrågas bland företag av alla storlekar världen över.

Det är en enorm bransch med över 150 000 leverantörer av IT-funktionstjänster (så kallade MSP:er), som alla hjälper till att göra slutkunderna konkurrenskraftiga, smidiga, effektiva och redo för förändring.

Men vem hjälper egentligen MSP:erna med deras verksamheter så att de kan automatisera och skala sina as-a-Service-lösningar?

Tillsammans gör vi det lättare att vara leverantör av IT-funktionstjänster

Scott Gower, Nordenchef på Datto, en del av Kaseya

Både Kaseya och Datto identifierade för många år sedan att MSP:er har ett särskilt behov av att automatisera sina egna verksamheter. Det gäller allt från helpdesk, systemövervakning och automatiserad backup av fakturor, nätverksövervakning och cybersäkerhet, till försäljning och automatiserad marknadsföring.

Kaseyas förvärv av Datto 2022 har därför skapat en ny och ännu starkare leverantör- och lösningspartner för MSP:er. Dattos styrkor ligger i att vara mycket nära hela tjänsteleverantörernas partnerkanal, med företagets speciella fokus på små och medelstora slutkunder. Datto är alltid tillgängliga för IT-tjänsteleverantörerna och lever och andas deras kärnverksamhet. Därför går vår energi också till att ge MSP:erna ett bättre och enklare arbetsliv. Det ligger i Dattos DNA att ha detta unika djup i MSP-kanalen.

Kaseyas styrkor ligger bland annat i den enorma bredd av tjänster, lösningar och produkter som är ett resultat av 14 företagsförvärv genom åren. Dessutom ligger Kaseyas fokus på medelstora och stora företag. Denna bredd gör att Kaseya i praktiken kan täcka praktiskt taget alla IT-behov som leverantörer av IT-funktionstjänster har.

Tillsammans har vi ett uppdrag; att göra det lättare att vara leverantör av IT-funktionstjänster. Vi har därför samlat och integrerat alla våra lösningar under ett paraply: IT Complete.

Nyckeln ligger i förenkling

Teknikområdet utvecklas ständigt. Därför krävs mycket resurser för att ha en konstant överblick över produkter, lösningar, alternativ och begränsningar över områden som säkerhet, backup, dokumentation, övervakning, helpdesk, fjärrhantering, molnanvändning – och jag skulle kunna fortsätta. Vi ser det som vår uppgift att ta bort MSP:ernas IT-relaterade huvudvärker:

  • Leverantörströtthet: Våra siffror visar att MSP:er i genomsnitt har 17 olika IT-leverantörer med potentiellt lika många abonnemangstjänster, gränssnitt och kontaktpersoner. Vi upplever att leverantörströtthet har uppstått. Hos många leverantörer blir MSP:erna inte nödvändigtvis mer effektiva ­– tvärtom. Så i stället för att utöka utbudet av leverantörer bör IT-tjänsteleverantörerna i stället sortera och effektivisera antalet leverantörer, eftersom det ofta finns en överlappning av tjänster och funktionalitet. Med en enda plattform för att hantera slutkundssäkerhet, efterlevnad, backup med mera, kan både kostnader och antalet leverantörer minskas.
  • Bristande utnyttjande av mjukvara och dess många möjligheter: Nya smarta appar och ny funktionalitet ser dagens ljus hela tiden. Det kan lätt bli förvirrande att förstå hur de nya funktionerna kan optimera arbetsflöden och arbetsprocesser. Inom exempelvis övervakning av slutkundernas IT, finns det vanligtvis en mängd oanvända funktioner. Arbetar du däremot i Kaseyas IT Complete-plattform hjälper plattformens AI-funktion, Cooper, till med att analysera användarens data och ger förslag på vilka funktioner som kan optimera arbetet.
  • Ineffektivitet: Det finns fortfarande ett antal leverantörer av IT-funktionstjänster som utför många fler manuella processer än de egentligen behöver. Det gäller exempelvis i förhållande till dokumentation, säkerhet, mjukvaruuppdateringar med mera. Dessutom upplever vi ofta att applikationer från olika leverantörer inte kan integreras med varandra. Med en plattform som integrerar alla applikationer i ett gränssnitt blir det mycket lättare för MSP:erna att ha överblick över alla processer och applikationer, vilket kommer att öka effektiviteten.

När ett plus ett blir tre

Det finns naturligtvis mer IT-huvudvärker att arbeta med bland MSP:er än dessa tre. Med Datto under Kaseyas tak har vi nu de djupaste kanalrelationerna kombinerat med den bredaste paletten av lösningar skräddarsydda för leverantörer av IT-funktionstjänster. Vår kärnverksamhet är därmed oförändrad. Vi har helt enkelt fler resurser och större kunskap, som kan användas för att förnya och optimera och ge MSP:erna det de vill ha – nämligen lägre priser, effektivare arbetsrutiner, en nära dialog och enkel tillgång till sina IT-leverantörer.

Scott Gower, Nordenchef på Datto, en del av Kaseya

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00