Effektivare utskriftshantering av Ultimaker 3D-skrivare med nya Cura Connect

Ultimaker, som är den ledande tillverkaren av desktop 3D-skrivare, lanserar idag nya mjukvaran Cura Connect inom Ultimaker Cura.

Den nya funktionen gör det möjligt för användare att interagera med flera skrivare, vilket både ökar effektiviteten och möjligheten att prioritera utskriftsjobb. Den nya mjukvaran kommer att demonstreras av 3DVerkstan, nordisk och baltisk distributör av Ultimaker, på Elmia Subcontractor den 14–17 november.

Cura Connect är särskilt användbart för organisationer som använder Ultimaker 3 för småskalig produktion och prototyp-framställande samt de som vill skapa sig en tydligare överblick över pågående utskriftsjobb. Allt i ett och samma gränssnitt. I mjukvaran kan användaren bland annat:

  • Gruppera skrivare
  • Köa och övervaka utskrifter
  • Strategiskt schemalägga underhållsprocesser

Detta skapar en förbättrad produktionsplanering, vilket leder till en mer tillförlitlig och överskådlig produktion. Cura Connect är optimalt att använda på 1–15 personer som delar på 1–5 skrivare, men kan även underlätta avsevärt för andra antal användare och skrivare. Cura Connect finns tillgänglig kostnadsfritt via en firmware-uppdatering.

  • Cura Connect är baserat på noggranna användarundersökningar för att tillgodose våra användares behov på bästa möjliga sätt. Vi tror att Cura Connect kan utgöra en konkurrensfördel för våra kunder, genom att mjukvaran förkortar tiden från tillverkning till butik. Den är också kostnadsbesparande och förbättrar livscykeln för produkterna genom snabbare iterativa processer, säger Paul Heiden, Senior Vice President, Product Management, på Ultimaker.