Ett företag utan gränser – Lösningen är ”Connected plattforms”

Craig Walker – Director, Cloud Services på ALE, leverantör av kommunikations- och nätverkslösningar, utforskar tekniken som ger företag en helt ny nivå av konnektivitet.

Craig Walker – Director, Cloud Services på ALE

Dessa nya tekniska lösningar kopplar ihop tidigare åtskilda arbetsteam, processer och system och omvandlar företaget till ett företag utan gränser.

Företagsledare har mer progressiva förväntningar än någonsin tidigare. Denna  framsynta inställning leder till affärsmål som kräver integrering med nya funktioner och lösningar – allt från artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT) till robotar och Cloud-tjänster. Inget av detta är enkelt att integrera i äldre plattformar. Samtidigt vill IT-chefer ha närmare samarbete både inom och utanför den egna verksamheten och behöver utveckla sätt att stödja teamarbete utan gränser där anställda på företaget, externa medlemmar, partner och entreprenörer kan samarbeta effektivt – oavsett plats, enhet och företag.

Samarbete över företagsgränserna

I takt med att delade arbetsplatser och stor mobilitet blir allt viktigare för samarbete mellan olika delar av företaget, blir det avgörande att verksamheter kan erbjuda ett enkelt sökbart arkiv med meddelanden och filer. Det är också viktigt att enkelt kunna integrera program från tredje part för att automatisera arbetsflöden och underlätta samarbete mellan team över företagsgränserna. Men äldre kommunikationslösningar är alltför ofta inte tillräckligt flexibla för att kunna anpassas till nya affärsmål och lösningar.

Eliminera gränser med API-baserade kommunikationsplattformar

Denna vision av framtiden kan bli verklighet med kommunikationsplattformar där öppna API:er gör det möjligt att utöka funktionerna för Unified Communications and Collaboration (UC&C). Plattformar med öppen arkitektur gör det enklare att integrera nya affärsprocesser och teknik i samarbetsverktyg, och dessutom ge användarna bättre tillgång till information i realtid. Detta öppnar upp nya möjligheter till kommunikation, inte bara med andra medarbetare utan även med direkt med slutkunder.

Genom att kunna se sammanhang kan ämnesexperter delta i konversationen när en kund och en rådgivare behöver svar på specifika frågor. En ansluten plattform kan till exempel integreras med befintlig utrustning på en klinik eller ett sjukhus för att hjälpa till att hantera kritisk kommunikation i realtid och ge läkare och sjuksköterskor viktiga aviseringar och larm via en rad olika enheter och plattformar.

Samma plattform kan ha funktioner för videokonferenser i realtid och möjligheter för läkare att hålla kontroll på utskrivna patienter som återhämtar sig hemma. Vissa patienter kanske behöver påminnas om att ta sin medicin när de har blivit utskrivna. Genom att integrera en kommunikationsplattform med sjukhusets processer och patientens elektroniska journal kan meddelanden skickas automatiskt via SMS eller telefon för att påminna patienten.

Eftersom CPaaS (communications platform as a service) är Cloud-baserad kan utvecklare lägga till kommunikationsfunktioner i realtid, t.ex. röst, video och SMS, i sina egna program utan att behöva bygga serverinfrastruktur och gränssnitt. En CPaaS med öppna API:er kan integreras med både befintliga företagsinterna appar och appar från tredje part, och skapar en åtskild och säker miljö där flera personer kan använda plattformen på samma gång.

Processer: Nästa generation av säkerhet, fysiskt och virtuellt

Med CPaaS API:er kan utvecklare också utvidga anslutningar till fristående infrastrukturer, ett enkelt och säkert sätt att lägga in kommunikations- och samarbetsfunktioner i system och processer både innanför och utanför företagets gränser. De öppnar dörren för nya samarbetsmodeller baserade på nya innovationer som IoT, AI och robotar som automatiserar uppgifter.

Med öppna API:er som grund för kommunikationsplattformar kan team använda proaktiva meddelandetjänster som sammanför enheter för byggnadssäkerhet, operativ utrustning och till och med brandlarm i en enda ansluten kommunikationsplattform. Detta kan rädda liv, undvika driftstopp och hålla byggnader säkra.

Överskrid gränserna, men behåll kontrollen: fyra nivåer av säkerhet

I takt med att medarbetare blir alltmer mobila och arbetar över företagsgränserna är det viktigt att hantera säkerhetsfunktioner på fyra nivåer och fastställa säkerhetspolicyer på OS-nivå, transportnivå, programnivå och användarnivå. Det är också viktigt att upprätthålla företags konfidentialiteten så att användarna endast kan se personer från sitt eget företag eller de som har en offentlig profil.

Det ska också finnas ”ett par extra ögon” för att säkerställa total plattformssäkerhet. CPaaS-lösningar ska hållas under ständig koll av programvara från tredje part, som nätverksskannern Nmap, Nessus Cloud för sårbarhetshantering, Qualys för Cloud-säkerhet och SSL Labs för servertestning, och dessutom granskas av ett externt oberoende företag.

System: Konsumentvänliga appar i företagsklass

Det finns nu en rad leverantörer som har tagit steget från egenutvecklade produkter och istället erbjuder öppna API:er för att göra det enklare för IT-team att utveckla fler appar och samtidigt vara säkra på att dessa kan integreras i den befintliga kommunikationsinfrastrukturen. När IT-chefer förbereder sina företag för större digitalt samarbete kan en CPaaS-plattform baserat på ett hybrid-Cloud verka som en katalysator för att driva på den digitala omvandlingen, genom att aktivera kommunikation och samarbete både inom och utanför företagets gränser.

Enligt Salesforce utvecklar nu 79 % av alla IT-team appar för kunder, partner eller medarbetare. Videokonferenser, snabbmeddelanden och videosamtal kan läggas till i dessa appar, så att medarbetarnas arbetsflöden koordineras. Det fungerar också som en drivkraft för företagets digitala omvandling.

Men funktionerna i företagsklass i dessa appar – oavsett om det handlar om VoWLAN, samtalsdirigering, katalogtjänster eller kalenderintegrering – måste vara i konsumentklass när det gäller elegans och användarvänlighet. Den anslutna plattformen blir en ”relationsmaskin” som hjälper IT-organisationer att leverera tjänster och tekniker som gör att medarbetarna kan hitta nya arbetssätt.

Var beredd på förändring

Med öppna API:er tar vi ett stort steg mot verkligt anslutna företag, med plattformar som ansluter medarbetare, processer och system och gör det möjligt att samarbeta i realtid för att fatta välgrundade beslut och vidta lämpliga åtgärder över hela organisationen. Visionen – ett företag utan gränser – blir verklighet, men med de kontroller som behövs för att hålla ditt företag säkert under den digitala omvandlingen.