Lenovo aviserar en ny partnerstatus

[KANALRÖST] IT-Kanalen fick ta del av Lenovos tankar om nyheterna i deras partnerprogram. Med partnerportalen vill man underlätta och stödja säljarbetet hos sina partners.

Lenovo har idag ett omfattande nätverk med ÅF-partners som utgör en viktig del av företagets verksamhet. Dessutom har de inte mindre än 94 % av sin försäljning via kanalen. Då är det givetvis av största vikt att deras återförsäljare får det stöd som de önskar och behöver. Det stödet erbjuder Lenovo primärt via sin partnerportal, lenovopartner.com.

Ackrediterad partner

IT-Kanalen.se Den nya partnerstatusen – Ackrediterad partner – innebär bland annat att man får full tillgång till partnerportalen. Syftet med den är att där ska partners få hjälp och stöd med att utveckla sitt eget säljarbete, skapa skräddarsydda erbjudanden till sina egna kunder och även komma till fler och snabbare avslut. I kombination med attraktiva marginaler och tydliga rabattnivåer vill Lenovo hjälpa sina återförsäljare att öka sin försäljning. Med jämna mellanrum anordnar man även tävlingar där den mest framgångsrike säljaren i respektive region vinner priser. Allt för att skapa fler affärer för sina partners.

Utbildning lönar sig

Lenovo har insett vikten av att deras återförsäljare har rätt kunskap för att på bästa sätt hjälpa sin kunder i säljsituationen. Därför har man satt ihop ett utbildningsprogram med relevanta ämnesområden. För att säkerställa att återförsäljarna tar sig tid och går på utbildningarna har man tagit fram ett poängsystem. De poäng som man får vid utbildningarna kan man sedan tillgodoräkna sig i andra delar av partnerprogrammet.

Uppföljning i realtid

Via Lenovos partnerportal kan återförsäljarna i realtid följa sina egna säljresultat och på så sätt snabbt stämma av om de ligger i nivå med deras uppsatta mål för sin försäljning. Detta ger även indirekt möjligheten för partners att sätta ihop egna företagsinterna säljtävlingar där deras säljare kan följa resultaten via partnerportalen.

Skapa egna marknadsföringskampanjer

Ett annat säljstöd som man hittar i partnerportalen är ett verktyg för att på ett enkelt sätt skapa en marknadsföringskampanj med gemensamma varumärken. Det finns även ett verktyg för att snabbt konfigurera produkter och sätta ihop offerter. Återigen i syfte att underlätta säljarbetet för sina återförsäljare. Portalen innehåller flera innovativa verktyg som är lätta att komma igång med. Lenovo ser det som att de har fått ihop ett direkt säljstöd och de är mycket förhoppningsfulla på att partnerportalen, i sin nya form, ska innebära ett vinstlyft för deras ackrediterade partners.

Nya kunder

Med ett omfattande produktsortiment, ett välkänt varumärke och lättarbetade verktyg i partnerportalen har Lenovo fått ihop ett attraktivt partnerprogram. Det är en viktig del i företagets arbete med erbjuda marknaden tillförlitliga dator- och serverlösningar. Kan man få sina återförsäljare att effektivisera och förenkla sitt säljarbete har man gett dem de bästa förutsättningarna för att öka sin försäljning och inte minst vinna nya kunder.