Smartsign – ett företag med fokus på information – överallt – jämt

Smartsign har gått från ett anonymt lokalföretag till en aktör på världsmarknaden genom att göra ”dumma” skärmar ”intelligenta”.

Under Dustin Expo träffade vi ett av de för dagen snabbast växande företagen i Sverige i form av Smartsign, en mjukvarutillverkare som utvecklar och säljer programvara för fjärrstyrning av digitala skärmar. Företaget som grundades 1998, då under namnet SignIT, har under samtliga aktiva år arbetat med olika lösningar för informationstavlor. Men som Martin Romanowski, VD för Smartsign AB, säger under vårt samtal.

–          Till och med så sent som 2007, när jag började på Smartsign, så var det väldigt få som förstod innebörden av Digital Signage och

smartsign
Martin Romanowski, VD för Smartsign AB

när vi pratade med folk så trodde merparten att vi jobbade med någon form av digitala underskrifter.

 

Men så någon gång runt 2010 förändrades allt och det snabbt. Digital skyltning gick från en anonym vardag till att vara på var mans läppar. Ursprungligen var det, och är delvis fortfarande, Retail marknaden som drev utvecklingen framåt. Behovet av att få ut enhetliga budskap, snabbt, över alla butiker i en kedja utan att behöva oro sig för att någon av butikerna missar att skylta om fick den digitala skyltningen att formligen explodera och för Smartsign har denna förändring inneburit en årlig tillväxt med cirka 20 procent i norden.

–          Allt började med en kraftig ökning av agilitet. Butiker ville kunna skylta om snabbt, att kunna köra korta intensiva kampanjer utan att behöva trycka upp en massa broschyrer och informationsblad. Digital Signage var svaret på detta. Helt plötsligt kunde en person styra alla butiker, samtidigt utan att behöva riskera att den mänskliga faktorn missade något. Men vår lösning kan den ansvarige dessutom få direktfeedback via mjukvaran om något skulle vara fel och på så sätt snabbt kunna åtgärda det.

smartsignYtterligare en stor anledning till den snabba acceptansen för Smartsigns lösning är möjligheten att direkt koppla underleverantörer som annonsörer. Om vi tar som exempel en sportkedja som Stadium som vill göra reklam i sina butiker så sköts detta centralt. När företaget sedan har kampanjer med Nike eller Adidas kan de enkelt sälja   in extra annonsplatser i sin befintliga  presentation.

Nästa steg

Nu har så klart den digitala informationen inte stannat här utan Smartsign har flera fokusområden. Nästa lösning är den traditionella interninformationen. Det kan vara på allt från kontor till fabriker i alla typer av miljöer där företagen är i behov av en enkel informationskanal. En stor fördel här ser vi gentemot multinationella bolag som enkelt kan tillhanda hålla information på olika språk på via ett media.

Nästa steg och den del som växer snabbast just nu är Hospitality lösningar. Vi pratat här exempelvis om hotell där Tv:n i ditt rum hälsar dig välkommen med kort info om hotell och omgivande faciliteter.

–          En del som ständigt ökar är sedan den interna information som här dessutom är platsoptimerad. Tänk dig att du sitter på en buss och läser blandad information som presenteras. När du sedan närmar dig nästa hållplats så vet systemet om att det finns en Macdonalds precis bredvid och då kan informationen växlas mot reklam från dessa. Detta ger en otrolig exakthet och kan sedan kombineras med mängder av andra lösningar som rabatter med mera. Samma system kommer sedan att finnas på busshållplatsen där väntande i realtid kan följa vart bussen befinner sig och i vissa fall även se hur full bussen är, berättar Martin.

Samarbeten

När det sedan kommer till de mer hårda bitarna så samarbetar Smartsign mer eller mindre uteslutande med tre tillverkare i form av NEC, Samsung och LG. Vilken lösning som sedan passar kunder bästa spelar enligt Martin mindre roll då alla plattformar har i det närmaste samma möjligheter. För att sedan hantera alla data som ska delas på dessa skärmar, eller även Mobiler för den delen, så använder Smartsign Microsofts Azure plattform.

samsung LG NEC

–          Denna lösning täcker drygt 90 procent av våra kunders behov och önskemål och gör att vår lösning faktiskt går att skala från den lokala pizzerian upp till företag av obegränsad storlek. Skulle det sedan vara så att någon av våra kunder har extraordinära krav så kan vi även köra hela vår programlösning i deras egna nät.

–          Tack vare den snabba utvecklingen på digitala skärmar med bland annat touchmöjligheter och integrerade kameror så ser även vi ett nästa steg inom digital marknadsföring. Med våra lösningar kommer kunder och användare att kunna interagera med skärmarna på ett helt nytt sätt och skapa informationsflöden som är anpassade för just dig.

Ska vi sammanfatta ett mycket givande samtal i en mening skulle vi säga att Smartsign tillhandahåller digitala marknadsplatser för alla affärsområden och alla företag inom alla storlekar och att systemet och Smartsign är här för att stanna fick vi ett starkt bevis på förra veckan då företaget slöt en stororder i Dubai.

–          Detta är en viktig order och en ingång på den arabiska marknaden. Jag ska faktiskt dit ner redan i morgon, läs söndag, för att träffa de första kommande parterna och våra framtida kolleger i ett företag som hela tiden fortsätter att utvidgas, avslutar Martin.

Post Comment