Alienware skapar världens första intelligenta bärbara dator med Tobii Eye Tracking

Alienware, en ledande pionjär inom specialiserade högpresterande dataspelsystem, presenterade idag sin bärbara speldator Alienware 17 med integrerad hård- och mjukvara för eyetracking från Tobii .

Denna bärbara dator utnyttjar de unika möjligheter som eyetracking erbjuder för att identifiera och förutse användarnas agerande baserat på deras närvaro och uppmärksamhet. Utrustad med denna nya intelligens erbjuder Alienware 17 en bekvämare och säkrare användarupplevelse, optimerad strömhantering och även förståelse för användarens spelstil och teknik. Tobii-EyeX

– Alienware är aldrig främmande för nyskapande eller banbrytande design och förstår värdet av eyetracking i interaktionen mellan spelaren och datorn. Med större förståelse för användaren och bättre uppfattning om dennes avsikter kommer Alienware 17 med Tobiis eyetracking-teknologi att ge användarna spelupplevelser och insikter som skiljer sig helt från vad som tidigare har funnits i speldatorer, säger Oscar Werner, affärsområdeschef, Tobii Tech.

Eyetracking-funktionerna i Alienware 17 är djupt integrerad i både hård- och mjukvara, och gör datorn ännu mer lyhörd för och synkroniserad med användaren. Denna banbrytande bärbara dator har flera unika funktioner, däribland:

  • Wake on Gaze – För att väcka datorn ur viloläge tittar användaren på Alienware-loggan. Detta innebär att datorn svarar på användarens uttryckliga avsikt att starta den och man slipper onödiga uppstarter av misstag.
  • Keyboard Lights – Nu när Alienware 17 kan förstå var användaren har sin uppmärksamhet och sitt fokus, kan strömförbrukningen optimeras för belysningen av både tangentbordet och skärmen. När användaren tittar på skärmen stängs belysningen i tangentbordet av eftersom användaren inte är intresserad av det. Vidare är det bara den del av tangentbordet som användaren tittar på som tänds, inte hela tangentbordet, vilket ytterligare optimerar strömförbrukningen.
  • Alienware Logo och AlienFX Chassis Light – Dessa symboler reagerar också på blicken och är optimerade för att spara ström.
  • Stay Awake / Dim Screen – Dessa funktioner informerar datorn om när användaren är närvarande och aktiv vid skärmen. De ser till att skärmen antingen är igång eller dämpar belysningen för att spara ström baserat på om användaren tittar på skärmen eller inte. Dessa funktioner finns även i modellerna Alienware 15 och 13.
  • Autolock – Detta är ytterligare en av Tobiis funktioner baserad på närvaro. Genom att enheten stängs ner när användaren avlägsnar sig förbättrar Autolock datorns säkerhet. Därmed reduceras risken för obehörig användning när tidsinställning används för att aktivera viloläge, men enheten ännu inte blivit låst. Denna funktion finns även i modellerna Alienware 15 och 13.
  • Windows Hello – Precis som med andra eyetrackers, exempelvis datortillbehöret Tobii EyeX Controller , kan den som har en Alienware 17 också räkna med att få en säkrare och enklare inloggning med Windows Hello. Denna biometriska login aktiveras omedelbart efter Wake on Gaze och användaren kan komma igång snabbare och enklare utan att behöva skriva in ett lösenord. Tobiis eyetracking-plattformar är de enda av sitt slag som är validerade för att stödja ansiktsidentifikation i Windows Hello.

För att möta den ökande efterfrågan på spelanalys och den växande populariteten för e-sport, har Alienware och Tobii även inlett samarbete med Overwolf för att addera eyetracking-data till deras populära träningsverktyg. Följande fyra appar spårar och spelar in spelarens ögonrörelser och hjälper dem att förstå och förbättra sin prestation genom att visa hur deras uppmärksamhet och input samspelar.

  • Replay HUD – Nu utrustad med ett extra lager blickdata hjälper detta playback-verktyg till att analysera och förbättra medvetenheten i olika situationer genom att i spelrepriser visa var spelare tittade.
  • Game Capture – Även utrustad med ett blickdata för spelrepriser. Denna app hjälper spelare att komma ihåg och lära sig från sina misstag under en hel match.
  • Twitch Streaming – Genom streamad blickdata har Twitch-streamers ytterligare ett verktyg för att visa publiken vad som händer och skapa ännu större underhållning.
  • End Screen – Samlad blickdata visad som en heatmap hjälper spelare att förstå var på skärmen de lägger merparten av sin uppmärksamhet och hjälper dem att känna igen ovanor som de kan ändra på.

Post Comment