[Kanalröst] Jätte och bred, eller liten och nischad. Det har varit ledorden i it-branschen sedan 1990-talet. It-distributören Itegra är ingetdera.
De är inte lika stora som de största konkurrenterna. Som Ingram Micro och Tech Data. Inte än. Men Itegra är på god väg.
Det finns flera hemligheter bakom distributören Itegras framgångssaga. En orsak är att Itegra Sverige och Itegra Norge ingår i den norska koncernen Komplett Group med fler verksamheter i ryggen. I Sverige driver Komplett Group nätbutiken Komplett.se och återförsäljarkedjan Webhallen. Det mesta som beställs i Komplettkoncernen skeppas från huvudanläggningen i Sandefjord i Norge. Fler verksamheter i koncerngruppen innebär större volyminköp och därmed lägre inköpspriser. Omsättningen ökar. Komplett Group omsätter drygt 7,8 miljarder NOK i 2016, varav Itegra i Norge och Sverige omsätter drygt 1,3 miljarder NOK.
– En av flera orsaker att vi lyckas är att vi erbjuder ett brett sortiment. Vi säljer produkter från över 300 varumärken och har 10-12 000 artiklar på lagret. Vi konkurrerar också med pris och korta leveranstider, konstaterar Malin Tengelin, Account Manager på Itegra.
Leveranstiderna – men även effektivisering – härleds till ett supermodernt logistiksystem på anläggningen i Sandefjord, berättar Malin Tengelin.
– Det handlar om det robotstyrta lagret Autostore, som kan plocka upp emot 20 000 varor under en enda arbetsdag, säger hon.
I stället för truckar och plockpersonal finns 75 robotar vilka samlar ihop kundernas beställningar på det 26 000 kvm stora lagret. Autostore innehåller 72 500 backar som fylls med upp till fyra olika unika produkter per back. År 2016 samlade robotsystemet ihop över 6 miljoner produkter, dvs en produkt var 5:e sekund 24/7/365.
Under 1990-talet var det även tal om it-kanalens död. Såväl återförsäljare och slutkunder, i alla fall företag, skulle köpa direkt från tillverkarna. Så har det inte blivit. Tvärtom:
– Nästan inga återförsäljare har några egna lager kvar. Därtill finns inte tid och resurser för både återförsäljare och slutkunder att kontakta alla tillverkare. Och få tillverkare har affärsmodeller som bygger på direktförsäljning, säger Malin Tengelin.
Hur mår it-kanalens distributörer generellt?
– Jag tror att alla brottas med hård prispress, och kunna erbjuda snabba leveranser. Marginalerna är små. Å andra sidan går det att vara framgångsrik genom att ha extremt effektiva processer. Det är exempelvis Autostore ett bevis för.
Men att enbart slåss om pris, sortiment och leveranser, räcker det?
– Det är en grundförutsättning. Därpå gäller det att ha effektiva retursystem, återförsäljarsupport och erbjudanden för återkommande kunder. Tjänster är viktigt. Vi kan till exempel bygga datorer efter önskemål och krav. Att uppfylla miljökrav blir allt viktigare.
Itegra har drygt 1 000 aktiva kunder i Sverige. Vem kan bli kund hos er?
– De ska vara återförsäljare, systemintegratörer eller vara verksamma inom detaljhandel i Sverige. De kan vara både B2C och B2B.
Fakta:
Komplett Group, där distributören Itegra i Norge och Itegra i Sverige ingår, är nordens största e-handelsaktör med totalt 18 nätbutiker.
2016 hade Komplett Group en omsättning på 7,8 miljarder norska kronor. Huvudkontoret ligger i Sandefjord. Koncernen har 800 anställda och grundades 1991.
Läs mer: www.itegra.se – www.komplettgroup.com
Autostore, Foto credit: Morten Rakke
Personfoto, Foto credit: Kenneth Roos