Hur planerar man långsiktigt när omvärlden förändras snabbare än någonsin?
Lone Fønss Schrøder, vice styrelseordförande i Volvo Cars, ger tillsammans med ServiceNow:s Michael Maas konkreta tips kring hur företag kan tänka kring digitalisering och planering.
För att lyckas behöver företag planera på ett sätt som säkerställer att man möter konsumenter och andra intressenters behov av att känna engagemang och entusiasm kring de varor eller tjänster man erbjuder. Digitalisering har blivit den kanske viktigaste förutsättningen för detta och har gått från att primärt handla om att sänka kostnader till att i allt större utsträckning fokusera på att lösa affärskritiska utmaningar.
”Långsiktig planering är fortfarande nödvändig, trots att allt förändras hela tiden. Det ger ett värdefullt perspektiv kring vad framtiden kan ge. Men vi behöver förändra sättet som vi gör långsiktig planering. Det räcker inte med treårsplaner för att skapa entusiasm hos kunder, partners och medarbetare, utan det behövs också en stringent och tydlig berättelse kring riktningen”, säger Lone Fønss Schrøder, som är vice styrelseordförande i Volvo Cars och rådgivare till ServiceNow:s europeiska organisation tillsammans med andra tunga näringslivsprofiler.
”Därför måste vi bryta ner den långsiktiga planeringen i mindre delar som ger kunder anledning att bli entusiastiska och sen använda rätt teknik för att förverkliga dessa planer.”
Kritisk fascination
Det finns en stor fascination i samhället kring nya tekniska projekt, oavsett om det handlar om SpaceX-uppskjutningar, AI-teknik eller Metaverse. Projekt likt detta skapar förväntningar kring framtida möjligheter hos både företag och konsumenter.
”Visst är det kul när teknik är spännande, men det är minst lika viktigt att det är svar på utmaningar. Jag hör exempelvis ofta om företag som vill bli mer datadrivna, men min motfråga är alltid vad de vill uppnå med detta. För att skapa rätt lösningar behöver vi förstå vilka specifika utmaningar som vi står inför”, säger Michael Maas, chef för ServiceNow i norra Europa.
Använd medarbetarna rätt
De är eniga om att tekniken också måste relatera till den föränderliga omvärlden och vara flexibel kring vad den kan göra och när.
”Tiden är förbi när IT-team knappt förstod sina verktyg eller den data som flödade. Nu behövs flexibla verktyg som hanterar rätt data på rätt ställe,” säger Michael Maas.
”Det finns så mycket data idag som kan dra nytta av digitalisering, men för att lyckas med det måste vi bli mer effektiva. I nuläget har många medarbetare svårt att hantera mängden data och behöver optimera hur den hanteras. Därför bör vi mer utnyttja teknikens kraft för att bearbeta data och sen använda den viktiga hjärnkraften hos medarbetare för att leverera,” säger Lone Fønss Schrøder.
”Flexibla plattformar – som exempelvis ServiceNow – ger direkt tillgång till datakällor samtidigt som lokalisering, bearbetning och rapportering görs åt en. Det gör mängden data mindre skrämmande och skapar rätt setup för att hantera en föränderlig framtid.”