Första kvinnliga VD’n för Mercedes-Benz Sverige
Hem KVINNOR INOM TECH Första kvinnliga VD’n för Mercedes-Benz Sverige och Danmark

Första kvinnliga VD’n för Mercedes-Benz Sverige och Danmark

Publicerat av: Redaktionen

I juli tog Shirin Emeera, som första kvinna någonsin, över rollen som VD och styrelseordförande för Mercedes-Benz Sverige och Danmark.

Nu har hon gjort sina första 100 dagar på posten:

– Sverige och Danmark är bland de marknader i världen där det säljs störst andel elbilar. Det är spännande att vara med när omställningen går med full fart.

Shirin Emeera har arbetat mer än 20 år inom Mercedes-Benz och kom till företaget som trainee. Inledningsvis jobbade hon med kommunikation men 2014 blev hon ansvarig för E-Klass och CLS Product Management innan hon 2016 blev chef för produktstyrning på Mercedes-AMG.
Hon har också arbetat som chef för den centrala latinamerikanska kundtjänsten och innan flytten till Sverige var hon chef för Product Management hos Mercedes-Benz i Kina.

Sedan juli bor hon i Malmö och ansvarar för både det danska och det svenska dotterbolaget.

– Sverige och Danmark ligger i framkant när det gäller övergången till laddbara fordon. Det är en spännande utveckling att vara en del av.

Första kvinnliga VD’n för Mercedes-Benz Sverige

Shirin Emeera

– Båda marknaderna har också större skillnader när det gäller affärskultur än vad man kan tro vid en första anblick.

Shirin har flera reflektioner om det skandinaviska sättet att arbeta och leda.

– Alla tar ansvar på ett integrerande och inkluderande sätt. Man delar med sig av sina tankar och erfarenheter. En öppen och progressiv ledarstil som jag tror är rätt för att hantera omställningen passar också den lokala kulturen. Det är en typ av ledarskap som jag ser som viktigt inför framtiden.

– Ska man nå resultat måste ju alla hjälpas åt och då är det också viktigt att alla känner att deras insats är viktig. Vi är ett enda team och ska arbeta inkluderande och samarbetande.

Sverige är en av de marknader i Europa där elektrifieringen kommit längst och i år är andelen laddbara Mercedes-Benz bilar som sålts här ca 65 % att jämföra med ca 60 % för alla märken. Det ställer nya krav på hela verksamheten.

Shirins sätt att adressera dessa krav är enkelt:

– Våra kunder måste vara i fokus i allt vi gör. Det är bara genom att vara lyhörda för deras behov och önskemål när det gäller till exempel laddning, funktioner hos bilarna och design som vi kan fortsätta att vara ledande på marknaden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00