Framgångshistorien Dacia bara fortsätter.
Sedan märket införlivades i Renaultkoncernen 1999 har det gått från en liten aktör till en av Europas största, främst när det gäller försäljning till privatkonsumenten.
Med totalt 345 432 sålda bilar första halvåret 2023 upplevde Dacia en tillväxt på inte mindre än 24,2% jämfört med samma period förra året. Det ger en imponerande marknadsandel i Europa på 4,7%
Bakgrunden till tillväxten globalt är framgången för alla fyra viktiga Dacia-modeller. Dacias första renodlade elbil – Dacia Spring – ökade med 38 % under första halvåret 2023 (säljs ej i Sverige). Försäljningen av Dacia Sandero, som varit den mest sålda modellen för den privata europeiska marknaden sedan 2017, växte med 24 %, samtidigt som försäljningen av Dacia Duster, som snart kommer i en helt ny modell, ökade med 13 %. Raketen är den nya Dacia Jogger som nådde en försäljningsökning på inte mindre än 130%. Sedan modellen introducerades förra året är försäljningen upp i mer än 100 000 bilar, med hybriddrivlinan som står för 25%.
Med de imponerande försäljningssiffrorna har Dacia som varumärke nu klättrat upp till nummer två i Europa när det kommer till försäljning till privatkonsumenten. Förra året var marknadsandelen för den privata marknaden 7,6%, men har i år ökat till 8,4%,
Dacia’s strategi är att ta fler marknadsandelar. Inte bara är den nya logotypen implementerad på alla modeller, vilket ger ett modernt och coolt utseende. Extreme-versionen, som framhäver varumärkets robusta kvaliteter, har också blivit en framgång med 45 000 kundorder på några månader. Samtidigt lanseras den helt nya Dacia Duster redan nästa år och när vi kommer till 2025 kommer Dacias första C-SUV – Dacia Bigster som landar i den största bilklassen och har en enorm försäljningspotential.
Med nya Dacia Duster och Dacia Bigster – och med ännu mer fokus på friluftsliv, är det helt naturligt att Dacia 2025 deltar i World RallyRaid, som inkluderar deltagande i det världsberömda Dakar Rallyt.
”Framgångssagan fortsätter för Dacia med försäljningen som ökade med över 24 % under första halvåret 2023. Det är första gången som Dacia står på pallen som det näst mest sålda varumärket för privata konsumenter. Det bevisar att vår strategi för varumärket matchar kundernas förväntningar och behov”, säger Xavier Martinet, Senior Vice President, Dacia Marketing, Sales & Operations
Dacia säljs i 44 länder och har sålt över 8 miljoner bilar sedan 2004.
Försäljning första halvåret – 2023 per modell:
1. Dacia Sandero: 138 978
2. Dacia Duster: 111 891
3. Dacia Jogger: 50 569
4. Dacia Spring: 27 438
5. Dacia Logan: 14 152
6. Andra versioner: 2404
Totalt 345 432