Full fart i molnet med dataanalys från SAS Institute
Hem NyheterUndersökningar Full fart i molnet med dataanalys från SAS Institute under 2021

Full fart i molnet med dataanalys från SAS Institute under 2021

Publicerat av: Redaktionen

Omsättningen för SAS Institutes molntjänster ökade med 29 procent i Europa under 2021.

Nya tekniklösningar, branschfokus och starka partnerskap är anledningar till framgångarna.

En färsk undersökning som visar på stora vinster med dataanalys i molnet är ytterligare en förklaring.

Det var mungiporna uppåt på SAS Institutes medarbetare på ett globalt event för media och influerare i förra tisdagen den 10 maj. De medverkande fick ta del av beskrivningar av företagets framgångar med molntjänster. Den molnbaserade omsättningen ökade med 19 procent under 2021. För EMEA-området (Europa, Mellanöstern och Afrika) var ökningen hela 29 procent. Kundbasen i molnet ökade globalt med 26 procent. Nu står molntjänster för 10 procent av SAS Institutes omsättning.

SAS Institute är en ledande global leverantör av lösningar för AI, maskininlärning och dataanalys, med fokus på molntjänster.

– Under pandemin har det visat sig att de företag som satsat på molnlösningar har blivit vinnare. De har berett vägen för andra inför de närmaste åren, säger Jay Upchurch, CIO på SAS Institute.

Fria molnval

Full fart i molnet med dataanalys från SAS InstituteSAS Institutes slogan ”cloud-first and cloud-agnostic” kan översättas med ”molnet först, vilket moln som helst”. För att det ska bli verklighet har företaget tre huvudfokus för sin molnsatsning:

  • Möt kunderna där de befinner sig i sina molnresor. Behoven är olika beroende på hur sofistikerade olika företag är vad gäller molnanvändning.
  • Bygg fler molnbaserade lösningar för integration. Det underlättar att skapa helhetslösningar.
  • Presentera nya tekniklösningar som motverkar kostnadsökningar för molnanvändning.

Innovativa lösningar handlar inte enbart om kostnadskontroll, utan i allra högsta grad också om ökade intäkter. En färsk undersökning gjord av Forrester Consulting som presenterades under SAS Institutes event visar på stor potential för dataanalys i molnet. Undersökningen anger 204 procents återbetalning på investeringar i SAS Viya på Microsofts molnplattform Azure, under tre år. Återbetalningstiden för en sådan investering är 14 månader.

Branschfokus stärks

SAS Institutes satsning på branschspecifika lösningar som baseras på SAS Institutes analystjänster i molnet är ett tydligt tecken på att molnmarknaden blivit mer mogen. Under eventet nyligen presenterades SAS 360 Match som är en molntjänst för att hantera annonser, prenumerationer och kundkontakter för till exempel TV-bolag.

Ett annat exempel är en molntjänst för att simulera kliniska tester av vaccin och behandlingar. Tjänsten blir tillgänglig på  Microsoft Azure senare i år. Även en molntjänst för att minska kostnader och förbättra tillförlitlighet för elnät presenterades.

En tydlig satsning på partnerföretag är ytterligare en viktig del i SAS Institutes framgångar i molnet. Exempel på molnpartners är Microsoft och IBM-ägda Red Hat.

– Våra partners förstår kundernas behov. Det handlar bland annat om företag som Accenture, Deloitte, EY och KPMG, förklarar Gavin Day, ansvarig för strategiska satsningar på SAS Institute.

Värt att nämnas är även det globala arrangemanget SAS Hackathon 2022. Sammanlagt 64 team med medlemmar från 75 länder tävlar om att bygga smarta dataanalyslösningar med SAS Viya på Microsoft Azure.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>