Global CMO: Snowflake är en gamechanger
Hem NYHETERMOLNTJÄNSTER Global CMO: Snowflake är en gamechanger

Global CMO: Snowflake är en gamechanger

Publicerat av: Redaktionen

Som CMO har Denise Persson haft en viktig roll i Data Cloud företaget Snowflakes enorma tillväxt.

”Vi kan hantera alla data, obegränsade mängder och ett obegränsat antal personer kan få tillgång till datan” förklarar hon företagets framgångar.

På bara ett par år har Snowflake vuxit fram som marknadsledare inom molnbaserade datahanteringslösningar. Som global marknadschef på bolaget har svenskan Denise Persson haft en nyckelroll i företagets stora framgångar.

Globala CMO: Snowflake är en gamechanger

Denise Persson, Marknadschef på Snowflake

När IT-kanalen träffar henne under företagets välbesökta konferens Data Cloud World Tour i Globen i Stockholm berättar hon att hon kom i kontakt med bolaget för åtta år sedan, när det fortfarande var ett mycket ungt startup.

– Jag började som anställd 120, minns hon. Men jag kände direkt att om den här produkten kommer att göra det den är tänkt att göra, då kommer det att bli en gamechanger.

Vad var det som var speciellt med Snowflake?

– Det största problemet företag har i dag är att data sitter i silos överallt. Det sitter i basement, i olika cloud-lösningar, men du kan inte arbeta med denna data, och du kan inte bli ett datadrivet företag när alla data sitter i silos.

– Det fanns ingen plattform som kunde hantera alla nya data som kommer in från mobila applikationer, sensorer och så vidare. Snowflake är den enda plattform som kan göra detta. Med Snowflake kan du få in alla typer av data i molnet och det är extremt kostnadseffektivt att lagra.

Denise Persson tillägger att det nu också går att göra denna data tillgänglig för alla i organisationen, något som heller inte gick tidigare.

– Nu kan vi hantera alla data, obegränsade mängder och ett obegränsat antal personer kan få tillgång till datan.

Det här är också nyckeln till att Snowflake vuxit så fort, fortsätter hon.

– Det är en enorm marknad. Vartenda företag i världen måste börja jobba med sina data, och AI-utvecklingen kommer att skapa ännu större behov av att arbeta med sina data.

Om man ser på konferensen här i Stockholm så är det naturligtvis mycket som handlar om AI. Vilka delar av AI-utvecklingen tycker då Denise Persson är de viktigaste?

– Det alla tittar på nu är ju hur man kan använda AI för att effektivisera. Alla måste bli mer effektiva och optimerade. För mig på marknadssidan till exempel så är AI min bästa vän. Det jag kan göra med AI nu på våra data, det förändrar spelplanen helt.

Vilka tjänster som visats upp här på eventet i dag tycker du är särskilt intressanta?

– Möjligheten att bygga applikationer direkt på datan. Alla våra applikationer i våra mobiler eller vad det nu är använder ju data på något sätt. Men den tar ju datan någonstans ifrån och flyttar ut till applikationen. Då har vi återigen skapat ett silo. Om man kan bygga applikationen direkt på datan så är det mycket mer kostnadseffektivt och allt sker i nära realtid.

– En annan funktion i Snowflake som är mycket spännande är möjligheten att dela data, så om du har Snowflake kan du ge access till mig till dina data. Det skapar nätverkseffekter. Du slipper kopiera och flytta data.

Denise Persson berättar också att hon själv som CMO på Snowflake använder plattformen flitigt i deras eget arbete med marknadsföring – just för att slippa datasilos och ha access till all data.

– På marknadssidan sitter man med olika system för olika funktioner. Men det man vill göra är att få en 360-gradersvy över en kund och kunna göra attribution modelling. Men det går inte när allting sitter i silos.

Snowflake har utvecklat en systematisk och skalbar försäljningsmodell som skiljer sig från traditionella säljavdelningar.

Istället för att ha säljare som själva sitter och hanterar e-postutskick och positionering mot kunder, så har Snowflake en strukturerad process där de använder datadriven marknadsföring och account-based marketing tillsammans med ett innesälj-team för att skapa kvalificerade möten. Säljarna fokuserar på att driva säljprocessen effektivt, detta är ett arbetssätt som strukturerats för varje marknad Snowflake går in.

–Det fungerar inte att ha säljare som sitter och spenderar sin tid på e-post kampanjer, det är bättre att marketing gör det ”at scale” med vårt SDR-team tillsammans med sälj. Det handlar om skalbara processer, det är därför Snowflake varit ett av de snabbaste tech bolagen att nå 2 miljarder dollar i global omsättning säger Denise Persson.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00