Snowflake: Så erövrade vi Norden på fem år
Hem NYHETERMOLNTJÄNSTER Snowflake: Så erövrade vi Norden på fem år

Snowflake: Så erövrade vi Norden på fem år

Publicerat av: Redaktionen

Snowflake har på ett decennium tagit världen med storm med sina molnlösningar för att hantera stora datamängder.

Också i Norden har företaget gjort stora avtryck. ”De nordiska länderna är early adopters och ligger långt fram i digitaliseringen”, säger Norden chefen Dan Öhlander.

Data Cloud företaget Snowflake är en tillväxtraket i ordets rätta bemärkelse. Sedan starten 2014 har de vuxit kraftigt varje år och nu använder företag och myndigheter världen över deras molnbaserade lösningar för datahantering.

Snowflake har nu över 6600 anställda och en omsättning på över två miljarder dollar globalt.

Den enorma tillväxten gäller även den nordiska marknaden. Det visade sig också under företagets konferens Data Cloud World Tour som gick av stapeln i Stockholm i mitten av oktober. Globen var fylld av kunder och partners till bolaget.

Nordenchefen Dan Öhlander berättar att Snowflake etablerade sig i Sverige 2018.

Snowflake: Så erövrade vi Norden på fem år

Dan Öhlander, Norden chefen på Snowflake

– Vi har haft stor framgång här, säger Norden chefen Dan Öhlander. De nordiska länderna är early adopters och ligger långt fram i digitaliseringen, säger han när IT-kanalen talar med honom under konferensen.

Dan Öhlander började själv på Snowflake för två och ett halvt år sedan, eftersom han såg den stora potentialen i företagets produkter för datahantering, dataanalys och affärsinsikter i realtid.

– Jag började på Snowflake eftersom jag ville jobba med data i molnet. När vi gör den datan tillgänglig och demokratiserar den, det är då våra kunder får ut ett reellt affärsvärde av den. Jag tror att det är det som är förklaringen till Snowflakes tillväxt, att vi realiserar ett verkligt värde för kunden. Dessutom är lösningarna lätta att använda och implementera och det går snabbt att komma igång.

– När jag talar med våra kunder är det många som tar upp just det: Att det bara fungerar. Det är inte en massa delar som ska konfigureras utan det går snabbt att komma igång. Det är ingen hög tröskel.

Särskilt framgångsrika på den nordiska marknaden har Snowflake varit inom vertikaler som finansiell sektor och tillverkande industri.

– Men våra lösningar går brett, vi har också gjort stora avtryck inom detaljhandel, hälso- och sjukvård och läkemedelsindustrin.

– Alla branscher, alla organisationer kommer att ha en enorm utväxling på att använda sina data på ett bättre eller effektivare sätt, fortsätter Dan Öhlander.

För företag i återförsäljarledet som är intresserade av att vara med på den här resan – hur ser ert partnerarbete ut?

– Vi arbetar både med globala och regionala systemintegratörer. Vi har ett partnerprogram som det är enkelt att komma in i. Det finns tre nivåer, och man måste certifiera ett visst antal personer på vår teknik för att komma upp i nivåerna.

På frågan vad Dan Öhlander själv tycker är de mest intressanta bitarna under konferensen i Stockholm nämner han Snowpark. Snowpark är ett ramverk som ger möjlighet för användare av olika programmeringsspråk att skriva kod direkt i Snowflake. Det gör det möjligt för Data Engineers, Data Scientists och utvecklare som programmerar i andra språk än SQL som Scala, Java och numera Python att dra fördel av Snowflakes kraftfulla plattform utan att först behöva flytta data från Snowflake.

– Men jag tycker också att allting som handlar om generativ AI är väldigt intressant. Jag har varit i it-branschen länge, och generativ AI är ett av de största kliven.

Han nämner också Document AI, som handlar om att få djup insikt från alla ostrukturerade data som finns i en organisation. Med hjälp av artificiell intelligens blir det möjligt att snabbt och enkelt analysera dessa ostrukturerade filer.

– Snowflake är basen för AI, det vill säga vi ser till att datan är säker och tillgänglig.

Dan vidareutvecklar:

– Vi tar inte datan till AI, vi tar AI till datan, vi är bäst på säkerhet och det kommer att vara avgörande för AI i framtiden då det är basen i allt, säger han.

Vilka blir de viktigaste områdena för Snowflake framöver?

– Datadelning kommer att utgöra en stor del av vår strategi framåt, att kunna dela data säkert och göra data tillgängliga för varandra. Men också att berika de här marknadsplatserna med data.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00