Hotellägare blickar mot molnen för att öka intäkter och gästnöjdhet

Hotellägare blickar mot molnen för att öka intäkter och gästnöjdhet

Publicerat av: Redaktionen

Som följd av personalbrist, inflation och höga räntor använder ett ökande antal hotellägare den senaste tekniken för att sälja fler tjänster och generera intäkter utöver övernattningar, enligt Mews senaste rapport.

Mews, som idag har 9 % av den nordiska marknaden, kickstartar nordisk expansion med en 13 dagars roadtrip.

 Mews, den branschledande molntjänsten för hotellbranschen, har publicerat en realtidsmätning av hotellbranschens ekonomiska resultat under sommaren 2023 (juni, juli och augusti) inom fem nyckelområden: beläggning, genomsnittligt dagspris (ADR), intäkter per rum (RevPAR), onlineincheckning och merförsäljning samt ytterligare bokningsbara utrymmen på hotellet.

De viktigaste resultaten är följande:

  • Resemarknaden utvecklas positivt: Den genomsnittliga hotellbeläggningen för sommaren 2023 i hela Norden var 59 %. Detta är en ökning med 2 % jämfört med föregående år. Den högsta andelen bokade rum noterades i augusti.
  • Resenärer utnyttjar i stigande grad bekvämligheten med online-incheckningar och uppgraderingar: 11 % av gästerna som checkade in på hotell i Norden använde online-incheckningen i somras. De som uppgraderade under online-incheckningen spenderade ytterligare 40 euro på att uppgradera sin bokning, främst för att inkludera frukost och sen utcheckning. 14 % av gästerna som checkade in online valde att hoppa över den dagliga städningen för att i stället plantera ett träd, i enlighet med Mews x Hotels for Trees-initiativet.
  • Konsumenterna trotsade stigande priser och reste som vanligt under sommaren 2023: ADR och RevPAR såg tydliga positiva rörelser trots endast 2 % förändring i beläggningen jämfört med sommaren 2022. ADR ökade med 5 % jämfört med föregående år till i genomsnitt 130,72 euro, delvis men inte bara på grund av inflationen. RevPAR ökade kraftigt med 10 % jämfört med föregående år till 79,85 euro, inklusive i genomsnitt nästan 30 euro högre i juni jämfört med föregående år.
  • Intäkter utöver de för rummen är en utmärkt diversifieringsstrategi: 20 % av hotellen säljer ytterligare bokningsbara utrymmen och tjänster till gäster och besökare och genererar intäkter som ett resultat av detta.

Mews har redan en marknadsandel på 9 % av all hotellkapacitet i norra Europa och arbetar med över 200 hotell i Norden, inklusive Strawberry och Best Western. Mews hjälper moderna hotellägare att effektivisera verksamheten, förändra gästupplevelsen och skapa mer lönsamma företag.

Mews är redo för nordisk expansion

Korta säsonger, höga arbetskraftskostnader och brist på arbetskraft understryker behovet av att effektivisera och digitalisera hotellverksamheten. Mews kommer att utöka sin närvaro i Norden för att stärka den växande hotellbranschen och göra det möjligt för hotellägare att leverera och fokusera på exceptionella gästupplevelser. Mellan den 2 och 14 oktober åker Mews på en roadtrip i Danmark, Sverige och Norge och besöker mer än 34 städer och 90 hotell.

”Vi ser att hotellägare i hela Norden tar till sig innovation och digitalisering, vilket har en enorm inverkan på deras verksamhet. Allt från ökad beläggningsgrad till ökade intäkter – vägen till optimering ligger i data.

Vår kommande roadtrip är ett bevis på det växande intresset från nytänkande hotellägare. Vi har ambitioner att fortsätta utöka vår närvaro i Norden för att kunna hjälpa hotellägare att erbjuda enastående upplevelser för miljontals gäster varje år,” säger Matt Welle, CEO för Mews.

Diversifiering av intäkter

Hotellbranschen kämpar med personalbrist och korta säsonger, och hotellägare och operatörer ställs ständigt inför utmaningen att driva en hotellverksamhet och leverera unika gästupplevelser.

Många hotellägare diversifierar alltmer sina intäkter och för att förverkliga hotellens fulla potential säljer ett av fem hotell i Norden mer än övernattningar – till exempel parkeringsplatser och mötesrum. Hotell med denna typ av merförsäljning tjänar i genomsnitt 4 981,81 euro mer per månad, och under lågsäsong kan dessa typer av faciliteter säljas till boende och andra företag i lokalsamhället.

Hotel Rival, ett privatägt boutiquehotell i hjärtat av Stockholm, har arbetat med Mews och Oaky för att öka merförsäljningen i receptionen tiofaldigt på bara tre månader.

”Alla i vårt team är numera motiverade att sälja mer för att ge våra gäster en fantastisk upplevelse. Vi vill att gästerna ska vara nöjda när de bor på Hotel Rival. Mews är den grundbult som gör det möjligt att ansluta till integrationer för att hantera alla delar av vår hotellverksamhet, från merförsäljning till prissättning och gästbetalningar. Det har sparat enormt mycket tid för oss över hela brädet och gör att vi kan fokusera på våra gäster”, säger Jesper Sandberg, Revenue and eCommerce Manager på Hotel Rival.

Han tillägger: ”Ett exempel är de ofattbara resultat vi har sett redan från början när vi använde Mews och Oaky för att göra det möjligt för vår receptionspersonal att sälja mer effektivt. Gäster som bor i högre rumskategorier tenderar att vara mer nöjda, och vi har sett en ökning med 358 % av merförsäljningsintäkterna under den första månaden av denna integration och med 683 % under den andra månaden.”

Effektivisering av processer

Absalon Hotel Group, som driver tre hotell i Köpenhamn, effektiviserade sina processer för att skapa en enkel och smidig användarupplevelse för både personal och gäster. Med Mews har hotellgruppen upplevt 60% högre RevPAR och en betydande ökning av bokningssystemets konverteringsfrekvens.

Hotellägare blickar mot molnen för att öka intäkter och gästnöjdhet“Mews Booking Engine har gjort det enkelt för våra gäster att göra bokningar, och vi kan enkelt hantera våra rumspriser och erbjuda gästerna extra bekvämligheter under deras bokningar. Som ett resultat av detta har beläggningen ökat med 28%. Mews sätter gästen i centrum, vilket stämmer väl överens med våra värderingar på Absalon Hotel Group. Med Mews har vi full kontroll över vår verksamhet och vi har sett en positiv inverkan på våra intäkter, beläggning och gästnöjdhet som ett resultat av detta”, Anne Søndergaard Mikkelsen, Revenue ManagerAbsalon Hotel Group

 Frigör tid och förbättra serviceupplevelsen

Mews gör det möjligt för hotellen att fokusera på gästerna genom att minska tiden för incheckning, receptionsarbete över natten och behovet av concierge. I stället kan tiden prioriteras till att erbjuda en skräddarsydd gästupplevelse.

Opus XVI, ett lyxhotell i Bergen, upptäckte att de genom att automatisera den dagliga driften fick mer tid över till att skapa en unik gästupplevelse inspirerad av hotellets historia. Genom att implementera Mews har de sett en 67% ökning av RevPAR och en 34% ökning av ADR.

“Vi letade efter en modern molntjänst som kunde hjälpa oss att skydda hotellets historiska arv och inspirera våra gäster att ta till sig det. Mews Marketplace har gjort det möjligt för oss att skapa vår egen tekniska lösning för att uppfylla våra behov. Och nyligen integrerade vi Mews och Atomize, vilket har gjort det möjligt för oss att automatisera vår intäktshantering. Mews har tagit bort den operativa bördan av att driva vårt hotell, så att vi kan fokusera helt på att leverera exceptionella gästupplevelser”, säger Alexander Grieg, ägare och MD på Opus XVI.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00