Möte med Lasse Ruud, VD på IntelliSearch

Lasse Ruud startade sin bana i IT-branschen i början av 1990-talet. Han har varit verksam inom ett flertal konsultverksamheter, både som konsult och konsultchef.

Vi frågade honom om vad han ser som den största förändringen under hans år i branschen? Det är förmedlingen av information. Dels omfattningen och dels kapaciteten. Det har gjort att våra arbetsdagar är mycket effektivare nuförtiden, svarar han.

IT-Kanalen.se
Lasse Ruud, VD IntelliSearch

För mig blev det ett naturligt steg att börja på IntelliSearch. Jag insåg att det fanns en röd tråd i det jag tidigare hade arbetat med och det var – Informationsflödet till användarna.

Vårt fokus på Intellisearch är att ge ett relevant resultat av en sökning. Kvalitet framför kvantitet. När vi gjorde implementationen på Stortinget, den norska Riksdagen, tittade vi mycket på vilka roller som användarna hade. Det som är ett relevant svar på en sökning för en politiker behöver inte vara ett  relevant svar för en sakkunnig.

Vi frågar hur tekniken bakom den lösningen ser ut? Svaret blir att indexeringen är en av de absolut viktigaste delarna i implementationen. Vidare använder man sig av ordböcker och liknande för att ”ladda” systemet med de begrepp som omfattas av kundens verksamhet.

Vad är det då som gör att IntelliSearch, enligt er mening, sticker ut i jämförelse med andra sökverktyg? Lasse svarar snabbt: Det är svarsrelevansen! De flesta fokuserar på att söka rakt av på de sökord som användaren har skrivit. I vår indexering kompletterar vi med roller, begrepp m.m. som är en del av kundens vardag.

Det är ett vanligt missförstånd att ett sökverktyg ses som ett nytt informationssystem men det är istället något som ligger ”ovanpå” befintliga system.

Och nu vill ni komma in på den svenska marknaden?, frågar vi.

Ja, det stämmer, svarar Lasse. Min erfarenhet från t.ex. E-handel är att den svenska marknaden generellt sett är större än den norska. Till att börja med vill vi hitta en svensk partner och det arbetet börjar nu.

Implementeringen av IntelliSearch sker till största delen från vårt kontor, vilket innebär att vi inte behöver vara hos kunden hela tiden.

Vår fråga blir då: Hur lång tid tar en implementering? Det beror givetvis på kundens storlek men det finns implementeringar som har genomförts på en dag. Indexeringen är det största arbetet. Vi kan indexera upp till 1 miljon objekt per dygn, säger Lasse.

Vilka är era primära kunder och vilka branscher inriktar ni er på?

Vi arbetar i första hand med kunder som har 100 anställda eller fler. Våra kunder har IT- och informationssystem som en del av sin verksamhet men vi är helt oberoende av vilken bransch de verkar inom.

Lasse Ruud avslutar med att konstatera att i takt med att kapaciteten att samla och lagra data hela tiden ökar blir möjligheten att snabbt finna det man söker än mer viktig.

 

Post Comment