KTH-student tar hem Elons specialpris för landets bästa pepparkakshus

I samband med att vinnarna från ArkDes årliga pepparkakshustävling offentliggörs, presenteras också vinnaren av Elons specialpris – som premierar det mest ”hemtrevliga och inspirerande” pepparkakshuset.

KTH-student tar hem Elons specialpris för landets bästa pepparkakshus 1
Jacqueline Broms

Vinnaren är 22-åriga Jacqueline Broms, med sin upphettade glasstuga i tomteskogen.

”Jag började som 15 åring hemma med färdiga kit från matbutiken,” säger vinnaren Jacqueline Broms. ”Det fanns många fina bidrag i årets tävling och jag känner mig väldigt hedrad över att utses till vinnare.”

Det vinnande pepparkakshuset ligger placerat djupt inne i skogen med en glödande kamin som värmer upp glasstugan och tomtar som rör sig lekfullt i den omkringliggande terrängen. Vinnaren Jacqueline Broms är till vardags student i stadsbyggnad på KTH och hon ser kopplingar mellan sitt studieområde och pepparkakshusen.

”Pepparkaksbyggandet har ökat mitt intresse för husbyggnad och konstruktion, vilket jag tycker är jättekul,” säger Jacqueline Broms.

På tävlingens huvudsponsor Elon är man mycket glad över det som ArkDes årliga pepparkakshustävling står för och imponerade över alla tävlingsbidragen.

”Det finns ett enormt engagemang och en lekfullhet i alla bidragen,” säger Christian Dahlborg marknadschef på Elon. ”På Elon försöker vi vara en positiv del av svenskarnas vardag och därför är vi hedrade över möjligheten att stötta årets tävling och komma nära både tävlingsdeltagare och publik.”

Elons pris till det mest hemtrevliga och inspirerande pepparkakshuset knyter an till företagets fokus på att erbjuda kunder en hemtrevlig och inspirerande upplevelse i butiker och på webben. Företaget har under det senaste året bland annat uppdaterat sina butiker runt om i Sverige för att möta kunderna i en hemtrevlig inspirerande miljö.

”Med över 300 butiker är vi hela Sveriges rådgivare inom vitvaror och hemelektronik,” säger Christian Dahlborg på Elon. ”Men precis som ett pepparkakshus kan se ut på tusen olika sätt, så försöker vi ständigt att hitta nya sätt möta kunderna i vardagen, och bidragen i årets pepparkakstävling har verkligen gett oss inspiration att utvecklas vidare.”