Lenovo utlovar smartare teknik för alla

Det spelar ingen roll hur bra produkterna är om man inte kan få dessa att fungera i vardagen. Vårt motto är ”smartare teknik för alla” vilket innebär att all produkter ska genomgå noggranna användartester. Det säger Lenovos Dilip Bhatia som leder utvecklingen inom området användar- och kundupplevelser.

Dilip Bhatia, VP Customer Experience Lenovo

IT-kanalen träffar Dilip Bhatia på kinesiska Lenovos stora anläggning i Bejing där man visar upp en rad nya produkter som alla ska ha granskats av ett antal testpaneler som haft synpunkter kring allt från batteritider till skärmupplösningar och användarvänlighet.

– Ska man överleva måste man satsa på kundupplevelser. Analysföretaget Gartner framhåller att skilda produkter inte längre har någon betydelse i en värld där användarna främst har behov av bättre modeller för att förbättra sättet de kan användas på.

Kontentan är att det inte spelar någon roll om man har jättebra produkter men inte kan få dessa att fungera i vardagen.

– Därför är vårt mål att alla produkter vi lanserar ska ha genomgått noggranna kundtester via ett antal testpaneler för både företags- och konsumentprodukter. Via dessa kanaler kan vi få fram uppgifter kring har hur olika produkter lämpar sig bäst att använda i exempelvis kontorsmiljöer eller stora molninstallationer, säger Dilip Bhatia.

Resultatet av dessa undersökningar går under namnet Product sentiment indicator som är molnbaserade sammanställningar av miljontals användarreferenser. Dessa indikatorer skickas vidare till Lenovos utvecklare som kan göra förbättringar kring saker som ljudnivåer, tyngd på bärbara datorer och liknande.

Bland de produkter som Lenovo fick tillgång till i samband med förvärvet av IBM:s pc-enhet 2005 märks den bärbara datorn Thinkpad.

– Kunderna har från början uttryckt förtjusning över ljudet i Thinkpad eftersom det fungerade fint att använda datorn för att titta på filmer efter jobbet. Därför att vi fortsatt att satsa hårt på ljud i alla våra bärbara produkter, säger Dilip Bhatai.

Det gäller exempelvis nya Yoga C940 och S740 som försetts med justerbara Dolby Atmos-högtalare.

När det gäller skärmarna visar respons från panelerna att man inte vill ha 4k-upplösning eftersom det ger allt för små typsnitt så användarna vill hellre att Lenovo satsar hårt på färg och grafik. Andra områden som kundpanelerna pekat på är batteritider där ett krav är att man ska kunna använda datorn under en hel dag utan laddning. Det uppnår man genom att använda tekniker där datorn går i vila när den inte används, något som styrs med hjälp av en infraröd sensor som märker av om man lämnar datorn. En detalj i sammanhanget är att datorerna vid videouppspelning automatiskt pauser utan att gå i vila om man lämnar rummet.

Den nya 14-tummaren Yoga S740 har batteritider på hela 14 timmar medan modell C940 klarar tolv timmar på en laddning.

En annan intressant iakttagelse från fokusgrupperna är att många använder sin jobbdator för att spela efter jobbet. Det har lett till utvecklingen av serien Legion som både funkar för jobb och spel.

Bland övriga exempel på produkter som utvecklats utifrån kundefterfrågan nämner Dilip Bhatai ett samarbete med flygtillverkaren Airbus som behövde en bättre plattform för att analysera och underhålla flygsystem.

Under de senaste åren har branschen allt mer fokuserat på hantering av ljud och bild där Dilip Bhatai särskilt lyfter fram de nya möjligheter som finns genom röststyrning.

– Vi pratar i genomsnitt 160 ord per minut men om vi ska skriva kommer vi bara ned i 40 ord så det finns mycket att vinna på att kunna använda rösten i stället för tangentbordet.

Här samarbetar Lenovo med Amazon kring röststyrningsmodulen Alexa som finns inbyggd i flera av de nya Yogamodellerna. Alexa används normalt som en fristående modul men finns nu inbyggd i datorerna som inte ens behöver vara påslagna för att kunna röststyras. Ännu så länge krävs det dock att man pratar antingen på engelska eller tyska.

Lenovos resultat

Under årets andra kvartal redovisade Lenovo en omsättning på 13,5 miljarder dollar. Företagets största affärsenhet är PC and Smart Devices Group (PCSD) som stod för 10,7 miljarder i intäkter.  Med 17,3 miljoner sålda datorer behåller Lenovo förstaplatsen på pc-topplistan där man sett en tillväxt på 7,1 procent under det senaste året.

Däremot är det sämre ställt inom Data Center Group (DCG) där Lenovo minskade på 13,8 procent. Även Mobile Business Group (MBG) där intäkterna minskade 5,7 procent jämfört med samma period förra året.

Inom affärsenheten Software and Services noteras en tillväxt på 35 procent men omsättningen stannar vid 900 miljoner dollar.