Mer än två miljoner Huawei Watch GT sålda globalt

Enligt analytikerfirman IDC:s rapport gällande sålda bärbara enheter under första kvartalet 2019, har Huawei uppnått en tillväxt på över 280% jämfört med samma kvartal förra året.

Huawei levererade totalt fem miljoner bärbara enheter vilket innebär en topp tre placering globalt. Samtidigt har det sålts mer än två miljoner Huawei Watch GT globalt sedan försäljningsstarten i oktober. Det gör den till den mest populära smartklockan från Huawei världen över.

Från start har Huawei Watch GT från bra recensioner av såväl medier som konsumenter. Klockan har även vunnit flera priser för sina tekniska egenskaper, speciellt batteriets livslängd. Under typiska användningsförhållanden såsom en heldagsanvändning med hjärtfrekvensfunktionen aktiverad, sömnfunktionen aktiverad på natten, 90 minuters träning per vecka och meddelandenotifikationer- få upp till två veckors full funktionalitet mellan laddningarna. En studie som genomfördes tidigare i år visar att 81% av konsumenterna köper Watch GT på grund av dess ledande batterilivslängd. Andra tekniska innovationer som välkomnas av konsumenterna är:

  • Huawei Truseen 3.0 hjärtfrekvensteknik som kan övervaka hjärtfrekvensen under en hel dag (24 timmar) i realtid och ge detaljerad återkoppling om användarens hälsa. Denna teknik var nominerad i MWC 2019 Best Wearable Mobile Technology Award.
  • Huawei Trusleep 2.0 som hjälper användarna att identifiera sex typiska sömnproblem och ge råd och personliga tjänster för att förbättra sömnkvaliteten.
  • Mer än 10 sportlägen, som hjälper konsumenterna att spåra och övervaka sin träning.

Baserat på resultatet för första kvartalet som inkluderar en stark försäljning på de stora kinesiska e-handelsplattformarna, är Huawei fortsatt säker på bra tillväxt inom det bärbara segmentet.

Huawei hamnar på femte plats på listan över globala investerare inom forskning och utveckling och det enda kinesiska företaget som når topp tio. Huawei fortsätter att sträva efter att leverera produkter som löser konsumenternas utmaningar genom innovativ teknik.