På fredag är det jättereadagen Black Friday som de senaste åren slagit igenom på riktigt i Sverige, och ifjol passerades alla tidigare rekord med råge. I år uppger nästan varannan svensk att man ämnar nyttja readagen, och främst på nätet.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egna data baserat på faktiska transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen (siffror kommer på lördag), och i år har man även bett YouGov fråga svenskarna hur de kommer handla på Black Friday.
Totalt uppger 44 procent av svenskarna att de kommer att shoppa på Black Friday, kvinnor något mer än män och 18-29 åringar mest med hela 68 procent. Minst ska de som är över 60 år handla, endast 23 procent. Undersökningen visar också att man främst ämnar att handla på nätet, 23 procent jämfört med 9 procent som uppger att de ska handla i fysiska butiker. Mest kommer de i åldrarna 18-40 att handla på nätet med en dryg tredjedel. Minst är igen de som är över 60 år där knappt 10 procent uppger att de ska handla på nätet.
– Black Friday är nu verkligen etablerat i Sverige, och främst för handel på nätet. Webbutiker har varit duktiga på att nyttja dagen och marknadsföra den mot svenskarna. Det är ett stort intresse även i år och det ska bli spännande att se hur mycket handeln ökar – för det tror vi att den gör, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.
På lördag under dagen släpps DIBS siffror som visar den faktiska ökningen eller minskningen jämfört med ifjol. DIBS kommer även undersöka vilka tider på dygnet där mest och minst handel skedde.
Tidigt nästa vecka släpper moderbolaget Nets också siffror på den faktiska ökningen eller minskningen för handeln på Black Friday i fysiska butiker i Sverige.
Handelsdagen som slog igenom på riktigt i Sverige 2015 är starten på julhandeln. I fjol ökade även handeln på nätet markant: DIBS transaktionsdata visade att volymen ökade med omkring 60 procent jämfört med föregående års Black Friday.
Vad är Black Friday?
Black Friday är en “handelsdag” som kommer från USA, då mängder av fysiska butiker liksom webbutiker har rea. Det faktiska datumet ändras från år till år men är alltid fredagen efter Thanksgiving. Datumet för 2017 är 24 november. Tillsammans med Cyber Monday som är tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och då många amerikaner men även européer börjar juldekorera och shoppa. Handelsdagen har börjat anammas i Europa och så även i Sverige.
Tips till konsumenterna inför Black Friday
DIBS e-handelsexpert Patrik Müller ger här också några tips till konsumenterna om att handla på nätet under Black Friday:
• Kontrollera priset mot en prisjämförelsesida för att kontrollera att rabatten verkligen är så hög som det ges sken av. Konsumentverket får varje år in anmälningar på företag som fuskar genom att ange ett falskt ordinariepris.
• Om du handlar hos en okänd butik var försiktig. Kontrollera om butiken är godkänd hos Trygg E-handel eller liknande trygghetsmärkningar.
• Betala med bankkort eller faktura – då är du skyddad mot butiker som inte skickar någon vara. Även när du betalar med PayPal är du skyddad mot vissa typer av bedrägerier.
• Betala inte med direktbetalning eller Swish om du är osäker – det är en förskottsbetalning där du har små möjligheter att få tillbaka pengarna vid ett bedrägeri.