Innovation som flyttar gränser
Hem Nyheter Nytt samarbete skapar nya upplevelsetjänster via gamifiering

Nytt samarbete skapar nya upplevelsetjänster via gamifiering

Publicerat av: Redaktionen

Ett nytt samarbete genererar näring till besöksindustrin.

Dalarna är Sveriges fjärde största besöksregion med en vision om att år 2030 vara norra Europas ledande och mest attraktiva destination.

Innovation som flyttar gränser

Lotta Magnusson, Visit Dalarna och Victoria Ställberg, Dalarna Science Park

Visit Dalarna är det destinationsbolag som har det regionala uppdraget att utveckla, marknadsföra och sälja besöksregionen Dalarna för att locka hit fler turister. Dalarna Science Park är hela Dalarnas innovationsarena som samlar näringsliv, akademi och det offentliga för att generera attraktivitet, tillväxt och utveckling för regionen. Tillsammans med digitala teknikbolag i framkant som t ex Tension och PlaygroundSquad skapar man i innovationsprocesser nya upplevelsetjänster via gamifiering.

Fokusområdet för samarbetet är upplevelsetjänster riktade mot besöksnäringen via gamifiering eller spelifiering. Gamifiering är ett nyord som beskriver hur man kopplar ihop de mekanismer som förekommer inom spelutvecklingen med en uppgift i syfte att förstärka upplevelsen, i det här fallet besöket på en destination.

Ur behovet av att skapa nya innovativa affärsmöjligheter med den nya avancerade verkligheten där digitala lösningar och upplevelser är framtiden, skapades det nya samarbetet.

Dalarna Science Park har lång erfarenhet av innovationsprocesser och de digitala teknikbolagen Tension och PlaygroundSquad ligger i framkant inom gamifiering. Med start under 2020 och sen accelererande under 2021 har en gemensam innovationsresa startat i syfte att tänja på de digitala gränserna. Samarbetet har som syfte att genom gamifiering av upplevelser både före, under och efter ett besök i Dalarna, förstärka upplevelsen och öka tillgänglighet av Dalarnas utbud, vilket leder till högre efterfrågan både på den nationella och den internationella marknaden.

– Vi har redan sett fina resultat i de företag som deltagit i innovationsprocessen, där nya gamifierade tjänsteprodukter har utvecklats. Det här skapar också en hävstångseffekt för en hel bransch och region, som i nästa fas kan sprida sig vidare inom besöksnäringen och skapa en attraktionskraft nationellt, säger Victoria Ställberg, chef Företagsutveckling, Dalarna Science Park.

Deltagare i innovationsprocessen är ett antal företag med sin bas inom evenemangsvärlden i Dalarna och kända besöksmål vars anläggningar eller aktiviteter är drivande motorer i Dalarnas besöksnäring. Ett exempel är Carl Larsson-gården som nu mejslat ut en digital framtidsresa där innovativ teknik kan ge konst- och kulturintresserade runt om i världen en unik möjlighet att få en guidad visning av gården i Sundborn.

– Vem som helst, var som helst, kan ta del historien och vandra i Carl Larssons fotspår, säger Lotta Magnusson, chef för strategisk utveckling vid Visit Dalarna. Med tekniken bygger besöksmålet relationer på nya nivåer med gästerna före, under och efter besöket. Den nya applikationen driver också ett intresse för dem som väljer att följa Carl Larsson-gården på distans. Det handlar även om en tillgänglighetsanpassning som öppnar upp på ett fantastiskt sätt och skapar möjligheter. Det blir så tydligt var en kundresa kan börja och vad man kan göra för att bygga relationer och varumärke, fortsätter Lotta Magnusson.

Dalarna Science Park, som hela Dalarnas innovationsarena, har kommit att få en nyckelroll, inte minst i processarbetet med de inblandade företagen. Under innovationsprocessen, som bland annat omfattar en 32 timmars aktivitet, har olika nya idéer kreerats med hjälp av processledning och spetskompetenser. Samtliga deltagande företag har nu genomgått en förflyttning och är inne i en konkret, operativ fas.

– Alla möten i processerna, engagemanget och kompetenser som mixats har lett till nytänkande i företagen, nya innovativa lösningar som har förutsättningar att lyfta besöksnäringen till en ny nivå. Utöver det fina resultatet av processen i sig, ser vi att upplägget är skalbart, något som kan skapa värde för andra destinationsbolag i Sverige, säger Victoria Ställberg.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>