Hem LeverantörDatto Prenumerera mera på IT

Prenumerera mera på IT

Publicerat av: Redaktionen

Att den pågående pandemin driver på digitaliseringen är ett känt faktum. Även att prenumerera mera på IT.

I rapporten, State of the MSP, från Datto kan vi läsa om spännande förändringar i företagens sätt att hantera sin IT-säkerhet.

Det är många affärsmodeller, hos olika företag i skilda branscher, som på senare tid har utsatts för stora utmaningar. En explosionsartad ökning av distansarbete, intensifierade IT-attacker och resan till molnet är några av de faktorer som har bidragit till ändrade förutsättningar.

Vi tar ett möte med Scott Gower, Nordic Sales Manager, på Datto och stationerad i Köpenhamn. Vi ber honom att lyfta fram några saker som deras rapport pekar på.

Bättre kontroll på IT-kostnaderna

”Vi har intervjuat hela 1800 MSP:er (Managed Service Providers), varav cirka 150 från Norden. Det som verkligen sticker ut, ur ett nordiskt perspektiv, är att inte mindre än 98 % av de tillfrågade nordiska MSP:erna säger att de nu erbjuder sina kunder abonnemangsbaserade säkerhetslösningar”, förklarar Scott och fortsätter.

”Den tydliga trenden började i USA redan innan pandemin. Norden ligger nu i fronten för att införa abonnemangsbaserade lösningar. Sannolikt beror det på att här är det vanligt att företag har många molnlösningar, vilket bidrar till större flexibilitet. Sen ser vi, som sagt, att pandemin i sig också driver på den utvecklingen”, säger han.

Vad är det då för fördelar som företagen ser med detta upplägg?

”Jag tror att det som i första hand tilltalar kunderna är att de får en bättre kontroll över sina IT-kostnader. De betalar en fast månadsavgift och undviker att det dyker upp oväntade kostnader. För det andra tror jag att det faktum att man bara betalar för det man använder lockar många”, menar Scott.

Ömsesidigt intresse av att lösa driftsstörningar snabbt

Han säger vidare att det abonnemangsbaserade upplägget upplevs som en försäkring mot längre och onödiga driftsstörningar. En förklaring till det är att samtliga inblandade parter vill att felet ska åtgärdas så snabbt och smidigt som möjligt.

”Så är det självklart alltid, men det går inte att bortse ifrån att det blir ett extra fokus på att lösa en störning eftersom avtalet bygger på ett fast månadspris. Det gör även att leverantören jobbar proaktivt för att förebygga eventuella kommande kända problem. På Datto erbjuder vi bland annat utbildningar som ett sätt att förebygga onödiga misstag och skapa en trygghet hos våra kunder och partners”, säger Scott.

Han menar att en av de absolut största utmaningarna på senare tid är de alltmer intensiva och kreativa ransomware-attackerna. En försvårande omständighet är att distansarbetet har gjort att de nära dagliga kontakterna på en arbetsplats mer eller mindre har försvunnit. Det gör att de anställda inte har samma koll på vad kollegorna arbetar med för tillfället.

”Tänk dig att jag vore din chef och vi har inte samma dagliga kontakt som före pandemin. En dag får du ett mail angående en medarbetarenkät. Avsändare är Scot Gower. Jag stavar Scott med två t, men det är givetvis väldigt lätt att mottagaren av mailet missar det och klickar på den bifogade länken. Därmed kan en RW-attack vara ett faktum. För oss är en av de största utmaningarna att skydda våra kunders data och om skadan ändå är ett faktum hjälpa dem att återskapa sin IT-miljö på ett smidigt och säkert sätt”, avslutar Scott Gower på Datto.

Läs mer i rapporten State of the MSP, här.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>