Det är dags för IT-tjänsteleverantörer att skaka om och bryta gamla vanor
Hem LeverantörDatto Det är dags nu för IT-tjänsteleverantörer att skaka om och bryta gamla vanor

Det är dags nu för IT-tjänsteleverantörer att skaka om och bryta gamla vanor

Publicerat av: Redaktionen

IT-tjänsteleverantörer har överlag haft stor framgång under 2022 trots ökad konkurrens.

De kan därför känna sig nöjda, men bör inte luta sig tillbaka.

I stället uppmuntrar jag dem att använda det nya året för att utmana gamla vanor och blicka mot nya möjligheter.

IT-tjänsteleverantörer eller så kallade MSP:er (Managed Service Providers) har haft ett bra år. IT-budgetarna hos små företag ökar, och hela 82 procent av de skandinaviska IT-tjänsteleverantörerna förväntar sig därför att vinsterna kommer att öka under de kommande tre åren. Dattos senaste rapport State of the MSP visar detta, vilket också stämmer överens med vad jag hör från våra partner. De flesta har hittat fotfästet igen efter att pandemin fick dem ur kurs. Många har lyckats genom att anpassa sig till en hybrid verklighet som är full av möjligheter för IT-personal. Automatiseringen blomstrar och jag är glad över att IT-tjänsteleverantörernas affärer frodas med hybridarbete, moln, fjärrövervakning och bra kommunikation med kunderna.

Därför är årsskiftet också ett bra tillfälle för IT-tjänsteleverantörer att blicka inåt – eller utåt, om man så vill. Det är en bra möjlighet att bedöma vad som fungerar bra för företaget, och samtidigt titta på vad som fungerar bra för andra. Det finns ofta inspiration att hämta. Att vara modig nog att utmana det som är gängse och tänka stort bör därför vara ett nyårslöfte.

Det är dags för IT-tjänsteleverantörer att skaka om och bryta gamla vanor

Greg Jones

En önskelista för 2023
IT-branschen är i ständig utveckling, vilket kan vara både spännande och stressigt när man försöker hänga med. Att våga utvecklas i takt med tekniken är dock ett grundläggande krav, samtidigt som befintliga processer, rutiner och tankemönster ständigt måste utmanas. Människor är vanedjur, och vi tenderar att bli bekväma när saker och ting fungerar bra och kunderna är nöjda. Men om MSP:er inte utvecklar processer och försöker optimera tekniken i en föränderlig bransch, kommer andra leverantörer att hoppa in för att konkurrera och ta över kunderna.

Här kommer därför tre önskemål om områden som jag hoppas IT-tjänsteleverantörer kommer att fokusera på under 2023:

  • Begrav inte innovationen: Många företagsledare mäter framgång i termer av stabil verksamhet. Men det lämnar inte många möjligheter till innovation och nytänkande. Det är därför jag vill att IT-tjänsteleverantörer ska våga ta fler risker och förnya sig i den dagliga verksamheten. Det behöver inte bli dyrt i konsulttimmar, brainstorms och stora strategiprojekt. Men man behöver ha en målsättning om att expandera och utforska nya processer, tekniker och arbetsflöden som ska driva arbetet – och driva verksamheten mot nya mål. De flesta MSP:er har en god kämparanda, men brukar begrava sig i möten och i att upprätthålla den vardagliga driften av verksamheten. Ta i stället ett steg tillbaka och fundera över vilka affärsområden som behöver en översyn. Fokusera på vad som skapar och ger mer värde.
  • Övning, övning och övning: Att skaka om verksamheten en aning är också ett sätt att förstå var mer övning och utbildning behövs. Vilken kompetens saknar företaget och hur kan en eventuell kompetensbrist lösas? I en tid med brist på IT-kompetens ligger nyckeln till lösningen både i automatisering och i utbildning av befintlig personal. Man måste satsa på de anställda som redan finns i företaget, i stället för att stirra sig blind på personal som inte finns. Skapa nöjda medarbetare som är motiverade att ompröva processer och användningen av teknik, som kan driva företagets tillväxt.

Be om hjälp: Det finns många partner redo att hjälpa till med seminarier, workshops, råd och stöttning, paketerade i skräddarsydda partnerprogram för att hjälpa IT-tjänsteleverantörer att expandera sin verksamhet. När verksamheter växer förändras deras behov, men de delar inte alltid samma utmaningar. IT-personal är trots allt specialiserade på IT-tjänster och inte nödvändigtvis experter på försäljning och marknadsföring. Det kan därför vara en fördel att ingå partnerskap med likasinnade som själva varit i samma situation eller som kan hjälpa till på annat sätt.

Jag vet att många IT-tjänsteleverantörer lider av en mättnad på leverantörer eftersom de i genomsnitt har 17 olika leverantörer. Men i stället för att se det som ett problem bör det ses som en möjlighet att plocka precis det som behövs från varje enskild leverantör. Att hela tiden lägga till nya leverantörer kan vara dyrt och tidskrävande, så satsa i stället tid på att undersöka befintliga leverantörer. Överlappar deras produkter? Erbjuder en leverantör fler funktioner som företaget behöver? Om det går att kombinera funktioner inom säkerhet, regelefterlevnad, backup etc. i en plattform kan det sänka kostnaderna på sikt. Det kan faktiskt också visa sig att man med fördel kan minska antalet leverantörer.

Alla tre önskemål stödjer samma mål: Bryt gamla vanor vad gäller teknik, processer och medarbetare. För detta är den heliga treenighet som är nyckeln till att utveckla och förnya ett företag.

Greg Jones, chef för affärsutveckling i EMEA på Datto, som är en del av Kaseya

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>