Svenska IT-tjänsteföretag framgångsrika under 2022 trots ökad konkurrens
Hem LeverantörDatto Svenska IT-tjänsteföretag framgångsrika under 2022 trots ökad konkurrens

Svenska IT-tjänsteföretag framgångsrika under 2022 trots ökad konkurrens

Publicerat av: Redaktionen

[KANALPARTNER] Hybridarbete och molnet är här för att stanna, men det råder viss oenighet bland svenska IT-tjänsteleverantörer gällande huruvida leveranserna ska ske via abonnemangsbaserade tjänster eller inte.

Detta visar 2022 års upplaga av Dattos rapport State of the MSP.

Datto, som är en del av Kaseya, har precis publicerat rapporten State of the MSP, som kartlägger hur IT-tjänsteleverantörer (MSP:er) upplever kunders efterfrågan på IT-tjänster. I studien frågade Datto 1 800 MSP:er världen över – inklusive nästan 200 i Sverige, Danmark och Norge – om deras erfarenheter av den nuvarande marknaden för IT-tjänster.

Pandemin har resulterat i att MSP:er över hela världen upplevt en större efterfrågan på lösningar för hem- och hybridarbete. Så är fallet för 54 procent av skandinaviska MSP:er, som svarat att de har upplevt ökad omsättning under covid-19-begränsningarna.

Bara 10 procent av de tillfrågade MSP:erna upplevde en fallande omsättning på grund av covid-19-begränsningarna, och så många som 82 procent förväntar sig att deras intäkter kommer att öka inom de kommande tre åren. Det beror bland annat på att hybridarbetet är här för att stanna, vilket resulterar i ökad aktivitet för många MSP:er.

Svenska företag trivs i molnet

En annan anledning till att svenska MSP:er förväntar sig ökade intäkter beror på företagens ökade användning av molnet. Hela 91 procent uppger att de erbjuder molnbaserad infrastruktur på abonnemangsbasis. Det inkluderar även lösningar som Business Continuity & Disaster Recovery (BCDR) (89 procent) och tjänster inom produktivitets-programvara (90 procent), som båda stöttar svenska företags ökade användning av molnlösningar.

Svenska IT-tjänsteföretag framgångsrika under 2022 trots ökad konkurrens– Under pandemin upplevde vi hur snabbt svenska företag kunde anpassa sig till hemarbete, säger Marcus Andersson, affärsområdeschef på IT-tjänsteleverantören Connect. Men utöver att vi såg nya enheter kopplas upp mot företagens nätverk, innebar det utökade hemarbetet också att vi som IT-tjänsteleverantör fick se till att leverera extra klientsäkerhet, nätverkssäkerhet och utbilda våra kunders medarbetare i både IT-säkerhet och användning av molnet. Molnbaserade infrastrukturer kommer fortsatt vara allt mer vanliga, och tillsammans med ökad säkerhet kommer dessa att uppta en stor de av vår arbetstid och våra prioriteringar under 2023.

Abonnemangsbaserade tjänster minskar

En annan trend som undersökningen visar på är utvecklingen av MSP:ers affärsmodeller. Cirka 33 procent av de skandinaviska MSP:ernas intäkter kommer från traditionell timförsäljning av ”break and fix”-tjänster, medan abonnemangsbaserade IT-tjänster utgör 60 procent av omsättningen. Det är faktiskt en minskning från 2021 års rapport, där abonnemangsbaserade IT-tjänster stod för 70 procent av IT-tjänsteföretags omsättning.

– Minskningen av abonnemangsbaserade IT-tjänster överraskar oss lite, säger Scott Gower, Nordenchef på Datto, som numera är en del av Kaseya. Men i en tid präglad av ekonomisk osäkerhet är många företag tydligen tveksamma till att teckna nya fasta abonnemang. Tendensen är därför nu att nya kunder i högre grad än tidigare börjar med timbaserad ad-hoc-support och byter till abonnemangsbaserade IT-tjänster först när de har testat leverantörens förmåga och därefter börjat lita på leverantörens professionalitet.

IT-personal en bristvara

Undersökningen visar också att nästan hälften (44 procent) av de nordiska MSP:erna kämpar med att rekrytera kvalificerad arbetskraft – en trend som även ses i resten av världen. Det är därför inte förvånande att svenska MSP:er är extra oroade över ökad konkurrens (28 procent), sjunkande omsättningsökning (24 procent) och brist på IT-personal (16 procent).

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>