Röda hjärtan dominerar för premiärminister Sanna Marin på Twitter
Hem Kvinnor på Kanalen Röda hjärtan dominerar nu för premiärminister Sanna Marin på Twitter

Röda hjärtan dominerar nu för premiärminister Sanna Marin på Twitter

Publicerat av: Redaktionen

Premiärminister Sanna Marin nämndes 827 700 gånger på Twitter under augusti, jämfört med 56 000 i juni och 71 000 i juli, enligt en färsk analys av medieanalysföretaget Meltwater.

I den Marin-twitterstorm som pågått sedan videorna läcktes, twittrar män dubbelt så mycket som kvinnor.

Den röda hjärt-emojin dominerar.

Den potentiella målgruppen för tweets med anknytning till Marin i augusti uppskattades till 330 miljoner och 434 000 olika Twitteranvändare twittrade eller retweetade om Marin eller svarade på tweets. Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen nämndes cirka 40-45 000 gånger på Twitter i augusti och president Sauli Niinistö fick 32 500 omnämnanden.

Av de 827 700 Twitter-notiserna i augusti var uppskattningsvis 118 000 finländska tweets. Den överlägset mest använda emojin i Marins tweets var den röda hjärt-emojin, som använder mer än 65 000 gånger. Den näst populäraste emojin var smiley-emojin med cirka 10 000 användningar. 

Röda hjärtan dominerar för premiärminister Sanna Marin på Twitter”Dessa resultat är helt unika för en finländsk politiker och vi har aldrig tidigare sett ett liknande fenomen. Det är svårt att göra exakta analyser av själva textinnehållet i sociala medier. Baserat på emoji-analysen kan vi dock uppskatta att en klar majoritet av personerna i den globala undersökningen var antingen positiva eller sympatiska till Sanna Marinis firande”, säger Markus Selin, analyschef på Meltwater.

Marin nämndes tio gånger mer än normalt i augusti.

”Den politiska debatten i Finland kommuniceras inte till en internationell publik, och finländsk politik väcker inte något större intresse utomlands. I stället blev vår dansande och festande premiärminister ett globalt fenomen”, säger Selin.

Män mer aktiva twittrare än kvinnor

Män i åldern 18-34 år twittrade mer än hälften av alla Marin-tweets. Män (63 %) twittrade mer än dubbelt så mycket om Marin som kvinnor (31 %). Det finns 1 800 videor på YouTube där Marin antingen omnämns i titeln eller videon. Enligt Meltwaters analys bevakades Sanna Marin också av traditionella medier i augusti i 136 länder och i nästan 5 900 olika medier. Det totala antalet omnämnanden av Sanna Marin i medierna uppgick till nästan 35 000. 

”Även dessa siffror är unika med tanke på fenomenets sammanhang. Traditionella nyhetsmedier och sociala medier livnär sig på varandra. Nyhetsbevakningen, som har utvecklats till ett internationellt fenomen, har tagit fart via sociala medier och har utvecklats i en enorm och okontrollerbar takt”, säger Selin. ”Det är ovanligt att en finländsk minister har passerat nyhetströskeln i så stor utsträckning till exempel i Asien, Afrika och Sydamerika.”

Meltwater har tittat på Twitter i sin analys eftersom det är en öppen och globalt använd kanal för sociala medier.   

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>