Samsung vill bli din favorit inom enterprise

När Samsung ritar kartan för de kommande åren är målet entydigt: ett starkt fäste på företagsmarknaden. Medlen heter sakernas internet, mobilitet och tjänsteleveranser. Vi träffade kvinnan som leder förändringen i Norden, Annika Roupé.

Annika Roupé och Tobias Bjarnelind, Samsung.
Annika Roupé och Tobias Bjarnelind, Samsung.

Samsung har en rejäl utmaning framför sig. En utmaning som är väsentligt tuffare än kampen på smarttelefonarenan. Det handlar om att ändra bolaget i dess grund, och inte minst att ändra omvärldens bild av dem.

Samsung ska bli företagsfokuserat.

– Vi har ju traditionellt haft fokus på konsument och all utveckling har också skett utifrån det. Nu ändrar vi vårt sätt att arbeta, vår inriktning, för att också bli en enterprise-leverantör, säger Annika Roupé, ansvarig för satsningen i Norden.

Sakernas internet och mobilitet

Hon är nyanställd sedan tre månader och har alltså uppdraget att sköta den svenska delen av förvandlingen. Hon kan inte riktigt säga hur den kommer att ske, mer än att det handlar om att “skapa erbjudanden som är attraktiva för företagskunder”, utifrån Samsungs hela produktutbud, eller i vart fall stora delar av det.

Två viktiga delar handlar om sakernas internet och mobilitet.

– Det finns en stor mängd information i våra produkter och genom att koppla samman dem kan vi skapa nya värden. Ännu är mycket av det här på utvecklingsstadiet, men inom fem år ska alla våra produkter vara uppkopplade.

Målet är att 90 procent av alla Samsung-produkter ska vara eller kunna vara uppkopplade mot nätet, och med varandra, om bara två år. Det är en snabb marsch som har inletts och även om Samsung i Norden inte precis driver utvecklingen så påpekar Annika att Samsung i Korea ”lyssnar mycket på oss, eftersom marknaden och användare här generellt ligger långt fram”.

Knox viktigt säljargument

För att ta sig framåt inom mobilitet på företagsmarknaden sätter man stor tilltro till säkerhetsplattformen Samsung Knox, som i och med den senaste telefonmodellen, Galaxy S6/S6 Edge släppts i en ny version.

Nordiske produktchefen på mobilsidan, Tobias Bjarnelind, pekar på en av de grundläggande styrkorna i den.

– I och med att vi har kontroll över hela kedjan, från komponenttillverkning till mjukvaran, skapas ett högt förtroende för lösningen. Knox innebär på en övergripande nivå att vi kopplar samman hårdvara och mjukvara för att skapa en stark säkerhet, säger han.

Sammankopplingen mellan hård- och mjukvara innebär bland annat att telefonerna har en inbyggd ”mjukvarusäkring” som utlöses om någon försöker komma åt telefonens innersta, enkelt uttryckt.

Han kan ännu inte nämna några specifika referensaffärer, men hävdar att det skett flera här i Norden där Knox varit avgörande. Bland annat till finska skolor och på global nivå också ett flygbolag för sin ombordunderhållning.

– Med Knox går det också att skräddarsy hur en enhet ska fungera, vilka funktioner som vara aktiverade exempelvis.

Vill utveckla tjänstemodellen tillsammans

Samsung har givetvis inte sett förbi tjänstetrenden. Tvärtom, understryker Annika Roupé. Det är en av de stora, breda utmaningarna för såväl dem själva som för deras partner i utvecklingen mot enterpriseleverantör. Och det är ingen lätt nöt att knäcka, konstaterar hon. Leverantören kommer att jobba ännu närmare sina partner för att hjälpa dem i förändringen, att hitta nya affärsmodeller, nya sätt att sälja och sätt att lösa de förändrade finansiella flöden det innebär för ett företag.

– Vi kommer också att jobba närmare slutkunder, för att förklara våra erbjudanden bättre och hjälpa dem att hitta rätt sätt att lösa sina affärsmässiga utmaningar.

Men hon är också mycket noga med att framhålla att de aldrig kommer att göra direktaffärer. Allting kommer även framgent att gå via kanalen.

Letar ni nya partner?

– Det är inget självändamål och den här förändringen handlar inte så mycket om att hitta nya partner som att utveckla samarbetet med dem vi har, säger Annika.

 

Post Comment