Snabba, globala och tillförlitliga förbindelser är Equinix livsnerv

[KVINNOR PÅ KANALEN] Hur ska man ordna global, snabb och tillförlitlig onlinenärvaro?

Maria Sundvall, vd för Equinix Sverige

Equinix förhoppning är att ta hand om det åt ditt företag. Sverigechefen Maria Sundvall förklarar hur helheten ska bli större än summan av delarna.

Equinix affärsidé är tvådelad och i båda fallen enkel att förstå. Det handlar dels om att erbjuda datacenter över hela världen, dels om att erbjuda snabba förbindelser mellan datacentren, till molnet och mellan kunder i datacentren. Betyder det att Equinix är en av världens mest framträdande kabeldragare? Nej, inte alls.

– Vi samarbetar med 1 700 operatörer över hela världen för att ordna förbindelser. I Sverige handlar det om cirka 70 stycken, säger Maria Sundvall, vd för Equinix Sverige, under en intervju på det största av företagets tre datacenter i Stockholmstrakten.

Man kan kanske kalla Equinix för en ”fiberaggregator”.

En poäng är att Equinix som en stor, för att inte säga gigantisk, kund av nätverkskapacitet kan fördela kapaciteten med garantier om tillförlitlighet och förutsägbara hastigheter på ett mycket bättre sätt än en enskild slutkund kan. För att som slutkund få ut maximalt värde av det erbjudandet är det logiskt att köra sin IT i Equinix datacenter. För att uttrycka det enkelt hamnar servrarna helt enkelt närmare kablarna då.

Men är det värt pengarna? Equinix behöver trots allt tjäna några kronor på sin verksamhet och det är knappast så att företagets status som storkund till operatörerna, med förmånliga priser som följd, helt och hållet kommer slutkunderna till godo. Och hur viktiga är fördelarna som Equinix kan erbjuda för det genomsnittliga svenska företaget?

– Globaliseringen blir mer och mer en faktor för de flesta företag. Väldigt många står inför utmaningen att ha en bra onlinenärvaro globalt. Företagens kunder accepterar inte dåliga svarstider, vilket innebär ett stort tryck på IT-avdelningarna att tillhandahålla goda och förutsägbara prestanda, säger Maria Sundvall.

Med det sagt så inriktar sig Equinix i dagsläget främst på kunder med minst en miljard kronor (100 miljoner dollar) i omsättning. Hur som helst är det så klart viktigt för Equinix att förstå sina kunders behov. Och för att göra det är det en fördel att förstå behoven för sina kunders kunder. Hur mycket kraft lägger man sådana analyser?

– Vi för diskussionerna med våra kunder, varje fall är unikt. Vi inleder alla kundrelationer med sådana diskussioner och internt diskuterar vi ständigt vilken roll vi ska ha.

Maria Sundvall vill inte göra några utfästelser om att Equinix ska ta en mer verksamhetsnära roll hos sina kunder.

Men hon berättar att man till exempel genomför workshops för att diskutera de frågor som rör Equinix erbjudande, med företagets kunder. Det är viktigt för Equinix att förstå vad ett globalt företag har för utmaningar. I många fall handlar det om för dålig prestanda i företagens IT-leverans på någon plats i världen. Det har blivit ett tiotal sådana workshops i Sverige i år.

Förutom digitalisering och globalisering i största allmänhet finns det ett flertal specifika faktorer som driver på behovet av avancerade dataförbindelser. En sådan är ett ökat fokus på IT-säkerhet. Här påminner Equinix argument om de som stora molnföretag för fram, att de som ett stort och specialiserat företag kan samla kompetens och uppnå stordriftsfördelar, även vad gäller säkerhetslösningar.

En annan faktor är att allt fler slutkunder satsar på hybridmiljöer för IT, alltså både molntjänster och egna servrar, och även på att använda flera molnleverantörer. Det är två strategier som båda ställer krav på snabba dataförbindelser. Det medför att Equinix ser molnföretag som Amazon, Microsoft och Google som partner, snarare än konkurrenter, enligt Maria Sundvall.

Krydda anrättningen med ökade satsningar på dataintensiva tillämpningar, som AI och IoT. För att inte tala om 5G, WiFi-6, edge computing, självkörande bilar, och så vidare. Kort sagt, mer data som behöver överföras.

Vilka förändringar väntar för Equinix de närmaste åren?

– Vi funderar mycket på hur vi kan erbjuda våra tjänster till kunder i framtiden. Vi ser att fler och fler kunder har behov av att snabbt kunna skala upp sina nätverk för att ge stöd för nya erbjudanden och applikationer. Därför har vi lanserat en tjänst som innebär att en kund kan driftsätta eller skala ett nätverk på några få minuter utan att köpa mer yta och ström i våra datacenter och utan att behöva köpa hårdvaran. Tjänsten heter Network Edge och är en virtuell tjänst.

Maria Sundvall nämner speciellt edge computing som en trend som kommer att påverka hela IT-branschen starkt. Det handlar om att mer beräkningskapacitet flyttas ut till kanten av nätverken, till exempel för IoT-tillämpningar, i stället för att data förs över till centrala datacenter för bearbetning.

Å ena sidan kan edge computing innebära minskade behov av dataöverföring, å andra sidan måste servrarna i kanten av nätverken kommunicera med centrala servrar. Och om antalet beräkningsintensiva tillämpningarna i kanten av nätverken ökar, så ökar behovet av sådan kommunikation.

Equinix redovisar inte det ekonomiska resultatet för enskilda länder, men Maria Sundvall sträcker sig i alla fall till att säga att ”det går jättebra i Sverige”.