Snowflake ”Data Warehouse, i en himmelsk lösning”

Vi träffade Philip Stenholm som lett nordenexpansionen för Snowflake, en startup som sticker ut när det kommer till Data Warehouse-lösningar.

Philip Stenholm, lett nordenexpansionen för Snowflake.

Det finns många aktörer inom detta branschsegment men endast Snowflake har från grunden byggt sin lösning i molnet – och det redan från början.

Philip berättar att företaget startade år 2012 och idag har de över 700 anställda. De två grundarna kom från Oracle. De hade sett möjligheterna med molnet men även begränsningarna med att de flesta aktörerna valde att bygga sina lösningar på 30 år gammal kod.

Börja om från början

Här fanns en möjlighet till att ta ledarrollen och det genom att skippa det gamla och satsa helhjärtat på det nya. Philip menar att Snowflake är den enda leverantören som helt och hållet har byggt sin tjänst från start som en molnlösning.

”Grundarna fokuserade på att bygga det bästa utifrån den senaste tekniken. Det var ett gäng framstående databasexperter som gick ihop och tillsammans med Vd, ex-Microsoft chefen Bob Muglia, skapade ett team som inte kan liknas vid någon vanlig startup”, säger Philip.

Många nollor lagrade

Han berättar också att de största kunderna hos Snowflake har mer än fem Petabyte (1 petabyte = 1 biljard kilobyte = 1 000 000 000 000 000) i lagring hos dem. Det är svindlade mängder data. En av fördelarna, oavsett storlek på kundens behov, är att Snowflakes lösning är skalbar både uppåt och neråt. En av förklaringarna till att de kan erbjuda den skalbarheten är att de har separerat ”storage” och ”computing” så att alla komponenter skalar fristående av varandra och på så vis obegränsat.

Av de två ingående delarna är kostnaden för lagringen (storage) nästan obefintlig. Den stora vinsten för Snowflakes kunder är möjligheten att lägga pengarna på ”computing”-delen. Det är här som analysen av lagrad data sker och vad som skapar värde.

Det finns inget tak

Det som ändå förenar de två delarna i Snowflakes affärsmodell är att även här är det helt och hållet skalbart utifrån kundens behov och nyttjade av tjänsten. Med andra ord betalar kunden endast för det man väljer att använda sig av.

”Vi har inga egna datacenters utan använder oss av Amazon Web Services och Microsoft Azure. Vi har inget tak på varken compute eller lagringskapacitet och det är ytterligare en styrka i vårt erbjudande. Många konkurrenter sitter fast i den gamla tekniken och då kan de hamna i en situation att de slår i taket för antingen compute eller lagring, och måste överväga att investera ytterligare i båda trots att det ena är helt onödigt”, menar Philip.

Han berättar att grundarna och det ursprungliga utvecklingsteamet byggde lösningen under åren 2012 – 2015. Därefter gick man ut på den amerikanska marknaden och skaffade sig snabbt stora kunder såsom Nike och Adobe. Stora amerikanska banker följde sedan efter, bland annat Capital One som ses som ledande inom ny teknologi i bankvärlden.

Flexibiliteten är en styrka

I en traditionell IT-miljö har man oftast anpassat sin lagrings- och analyskapacitet till en genomsnittlig nivå baserat på den belastning som systemet utsätts för under en arbetsdag. Det betyder att under topparna som kanske infaller mellan kl. 08.00 – 11.30 får man en miljö som går tungt med långa svarstider. Det är givetvis inte någon lyckad situation men den andra sidan av myntet är inte heller så munter. Det innebär att övrig tid betalar kunden för en IT-kapacitet som de inte utnyttjar. I en traditionell verksamhet med måndag till fredag som arbetsdagar har man kvällar, nätter, och helger där det nästan inte förekommer något behov av ”computing”. Semestermånaden juli är ett annat exempel på en period då många företag har en lösning som gör att de betalar för något som de inte använder.

”Det finns flera branscher som har en mycket ojämn belastning. Det är en naturlig följd av deras verksamhet. Ta till exempel spelbolagen, där är det en otroligt hög belastning i samband med stora matcher som det går att spela live på. Sedan har de perioder med låg belastning. I stort sätt alla branscher som sitter i samma sits”, förklarar Philip.

CFO:er gillar detta

”Vi fakturerar endast för det som våra kunder konsumerar och vi kan redovisa exakt vilken avdelning eller motsvarande som har ställt olika frågor mot det lagrade datat. Ekonomicheferna gillar detta och dessutom underlättar det för kundens interna kostnadsfördelning”, säger han.

Philip berättar att expansionen i Norden är i full gång samt att Sverige och Finland är de länder där de växer snabbast. Sverige är dessutom den enskilt viktigaste marknaden i regionen. Snowflake har idag ett 60-tal kunder i Sverige, däribland heta gaming bolag som Starbreeze och data intensiva koncerner som Schibsted. Idag är man 6 personer i Sverige men det är redan fler på väg in och man beräknar vara minst 10 stycken innan året är slut.

Han avslutar med att berätta lite kuriosa om Snowflake. Namnet kommer av att grundarna är riktiga skidentusiaster och många av deras konferenser förläggs därför till olika skidorter i Nordamerika.