Studie från Rockwell Automation visar att prioriteringar för kundupplevelsen driver spårbarhet och strategier för leverantörskedjor
Hem NyheterUndersökningar Studie från Rockwell Automation visar att prioriteringar för kundupplevelsen driver spårbarhet och strategier för leverantörskedjor

Studie från Rockwell Automation visar att prioriteringar för kundupplevelsen driver spårbarhet och strategier för leverantörskedjor

Publicerat av: Redaktionen

Enligt en oberoende studie som gjorts på uppdrag av Rockwell Automation har 57 % av alla beslutsfattare i leverantörskedjan redan implementerat eller utökat initiativ för att minska avfall i leverantörskedjan

45 % av företagen som har investerat i metoder för serialisering har upplevt en ökning av försäljningen med mer än 31 % tack vare serialisering

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag dedikerat till industriell automation och digitalisering, har släppt en ny rapport publicerad av Forrester Consulting. Rapporten visar att digitalisering, hållbarhetsinitiativ och förbättrade kundupplevelser är några av de högsta prioriteringarna som driver utvecklingen av nya strategier för företagens leverantörskedjor.

Studie från Rockwell Automation visar att prioriteringar för kundupplevelsen driver spårbarhet och strategier för leverantörskedjorForskningsstudien ”Increase Brand Loyalty and Generate ROI with Improved Traceability” genomfördes av Forrester Consulting på uppdrag av Rockwell Automation. Studien genomfördes för att förstå till vilken grad regulatoriska krav, varumärkesrykte och åtaganden för miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning (ESG) driver intresset för lösningar för leverantörskedjors spårbarhet.

Även om överensstämmelse förblir en viktig drivkraft för nya investeringar i hanteringen av leverantörskedjan har krav relaterade till hållbarhet och kundupplevelser drivit de här strategiska förändringarna.

Faktum är att 57 % av beslutsfattarna i leverantörskedjan redan har implementerat eller utökat initiativ som minskar avfallet inom deras leverantörskedjor.

Viktiga resultat av undersökningen inkluderar:

  • Hållbarhet och synlighet är nyckelfaktorer för en bättre kundupplevelse.

    Medan vissa företag satsar hårt på digitalisering utvecklas den typen av investeringar för den nuvarande situationen. Företag använder sig av spårbarhet för att möjliggöra nya initiativ för hållbarhet och synlighet som relaterar till kundupplevelsen. 62 % av de tillfrågade svarade att de använder sig av spårbarhetsdata för att förbättra både produkter och kundupplevelsen.

  • Initiativ för spårbarhet åtgärdar problem med förfalskning och oreglerade marknader.

    Nästan hälften (47 %) av de tillfrågade svarade att deras företag förlorar mellan 11 och 60 % av försäljningsinkomsten varje år på grund av förfalskning, och 89 % svarade att försäljning på den grå marknaden innebär problem för dem. Men avsaknaden av en tydlig avkastning på investering förhindrar 45 % av de tillfrågade från att implementera spårbarhet och serialisering, vilket skulle minska de här utmaningarna.

  • Ett företags framgång beror på fullständig synlighet i leverantörskedjan, snabb produktåterkallning och bättre varumärkeslojalitet.

    79 % av de tillfrågade svarade att full synlighet vad gäller var produkterna befinner sig i leverantörskedjan är avgörande eller viktigt för deras företags framgång, medan 78 % svarade detsamma för möjligheten att snabbt återkalla rätt produkter. Dessutom ansåg 77 % att varumärkeslojaliteten förbättrades genom bättre produkthantering.

”Den här studien bekräftar att företag upplever hur spårbarhet kan främja varumärkeslojalitet och optimera deras leverantörskedjor, samtidigt som exempelvis förfalskningars påverkan på nyckelmarknader minskar”, säger Matt Fordenwalt, vice vd och generaldirektör, Systems & Solutions, Rockwell Automation

Forskningen, som utfördes av Forrester Consulting på uppdrag av Rockwell Automation, är baserad på en undersökning från januari 2022 där 307 globala beslutsfattare i leverantörskedjan tillfrågades om sin användning av eller intresse för lösningar för spårbarhet och serialisering för att optimera sin leverantörskedja. Klicka här för att ladda ner en kopia av den fullständiga rapporten.

”Medan företag redan ser viss framgång från initiativ för serialisering ser de som investerar i mer omfattande lösningar för spårbarhet ofta förbättrat dataägande, kostnadsbesparingar från minskad förfalskning och minskade försäljningar på den grå marknaden samt högre kundnöjdhet”, säger Christine Akselsen, vd för Kezzler.

Rockwell Automations kapacitet i leverantörskedjan kombinerad med Kezzlers molnbaserade spårbarhetsteknik hjälper kunder att koppla ihop leverantörer, tillverkning, logistik och konsumenter i en plattform för spårbarhet i realtid. Rockwell och Kezzler har redan skapat spårbarhetslösningar för kunder som FrieslandCampina, ett av världens största mejeriföretag.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>