Svenskarna väljer helst Volvo – för 62:a året i rad

Marknadsledare för 62:a året i rad med Volvo V60 som Sveriges mest sålda bil, och Volvo V90 på andra plats.

Svenskarna väljer helst Volvo - för 62:a året i rad 1Så kan 2019 summeras för Volvo Car Sverige. Totalt registrerades 65 273 Volvobilar under året, och nästa år väntas laddhybrider stå för minst 25 procent av försäljningen.

– Det har verkligen varit ett framgångsrikt år. För mig, som kom till Sverige i år, är de här siffrorna fascinerande. Med Volvo V60 har vi en bil som säljer mer än vad andra premiummärken gör totalt, säger Jon Wakefield, vd för Volvo Car Sverige sedan juni i år. Han kom då närmast från motsvarande position på Volvo Cars marknadsbolag i Storbritannien.
– När vi blickar framåt mot 2020 satsar vi på ett marknadsledarskap som går bortom registreringar. Vi strävar efter att vara ledande inom kundbemötande och lönsamhet såväl som i de produkter vi erbjuder, säger Jon Wakefield.

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden registreringssiffrorna för december och helåret 2019. Bilåret 2019 inleddes på lägre registreringsnivåer jämfört med 2018, som var ovanligt starkt på grund av att den nya skattelagstiftningen Bonus Malus infördes den 1 juli.

Under slutet av 2019 ökade dock marknadens totala bilförsäljning – denna gång på grund av att fordonsskatten kommer att justeras för den nya körcykeln WLTP efter årsskiftet. Totalmarknaden i Sverige nådde 355 704 registreringar, och i topp hamnar Volvo S/V60 med 23 179 bilar. På andra plats kommer Volvo S/V90 med 14 714 registreringar och på fjärde plats Volvo XC60 med 13 091 registreringar.

– Att vi år efter år har så många bilar med på topplistan visar att våra produkter är helt rätt för den svenska premiummarknaden, både bland företags- och privatkunder. Under året har vi dessutom lanserat vår första elbil som kommer att börja säljas efter årsskiftet och vi har trappat upp produktionen av våra laddhybrider, säger Volvo Car Sveriges försäljningsdirektör Fredrik Isakson.

Även 2020 ser ut att blir ett starkt bilår. Enligt Bil Swedens prognos kommer nybilsförsäljningen att uppgå till 330 000 bilar. Volvo Car Sveriges ambition är att öka laddhybridernas andel av försäljningen, från dagens 10 procent till minst 25 procent. Idag finns alla Volvo Cars modeller i laddhybridutförande, och även bland dem är Volvo V60 populärast.

– Volvo Cars har ett fantastiskt produktutbud. Nästa år behöver vi bli ännu bättre på att positionera våra elektrifierade bilar på marknaden. Även om priset för laddbara bilar är högre så blir den totala ägandekostnaden lägre för en bil som körs på el jämfört med bensin eller diesel. Det är ett nytt mindset som vi behöver bli bättre på att prata med våra kunder om, säger Jon Wakefield.

Volvo Cars bäst säljande modeller i Sverige 2019:

1.Volvo S/V60 – 23 179
2.Volvo V90 – 14 714
3.Volvo XC60 – 13 091
4.Volvo XC40 – 7 593
5.Volvo V40 – 3 844
6.Volvo XC90 – 2 852