Nu påbörjar Chalmers och RISE bygget av Sveriges testbädd för elektromobilitet: Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL.
Elektrifieringen av transportsektorn ska accelereras vid SEELs tre anläggningar i Göteborg, Nykvarn och Borås.
Genom tät samverkan mellan ägarduon Chalmers och RISE, staten och industriparterna Cevt, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen blir testbädden en nyckelresurs – öppen för samarbete med aktörer i hela Europa – för att göra Sverige världsledande inom elektromobilitet. Sammantaget möjliggör regeringens anslag, industriparternas åtaganden och RISE och Chalmers ägaransvar en investering om 1,3 miljard kronor i testbädden.
– Sverige har en lång tradition av fordonstillverkning och samtidigt är vi ett av världens mest innovativa länder. Genom SEEL tar vi vara på dessa styrkor för att elektrifiera transportsektorn, minska utsläppen och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa jobb i Sverige. Detta blir ett viktigt redskap för svensk fordonsindustri att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
I testbäddens tre anläggningar kommer industri, institut och akademi att prova de flesta typer av teknik och säkerhetsaspekter som elektrifierade transporter kräver – även nya innovativa koncept i tidiga utvecklingsskeden. Testobjekten utgörs av en mängd olika slags komponenter för elektriska drivlinor och energilagring avsedd för fordon, fartyg och andra farkoster, samt system för att hantera framdrivning och energistyrning. Fysiskt handlar det om exempelvis växellådor, axelsystem, nav, elmotorer, kraftelektronik, batterier och bränsleceller.
Även den marina sektorn och flyget kan dra stor nytta av testbädden för provning och som mötesplats och plattform för bred kunskapsutveckling inom elektromobilitet.
– SEEL kommer stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige fortsätter att ligga i framkant när det gäller innovation inom transportsektorn. SEEL har mycket goda förutsättningar att bli en världsledande testbädd för elektromobilitet och kommer att ta en viktig roll för fordonsindustrins omställningsarbete, säger Pia Sandvik, vd RISE.
Den största av SEELs tre anläggningar byggs i Säve, Göteborg, med en planerad yta på 13 000 kvadratmeter. Anläggningen kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds ett brett utbud av testning inom elektromobilitet.
Säkerhetstester kommer vara i fokus vid anläggningen i Borås, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster.
– Chalmers har valt att tillsammans med RISE ta ett aktivt ägaransvar för testbädden för att på effektivast möjliga sätt kunna stödja svensk och europeisk fordonsindustri i den snabba omställningen mot elektromobilitet. Satsningen ger oss samtidigt utmärkta möjligheter att stärka vår forskning och utbildning inom elektriska fordon och farkoster ytterligare, säger Stefan Bengtsson, rektor och vd, Chalmers.
Fordonsindustrin i Sverige har ambitiösa mål för sin teknikomställning, och företagens aktiva engagemang främjar den strategiska relevansen i de tekniska testmöjligheter som nu etableras. Samtidigt kommer testbädden fungera som en öppen plattform där också forskare, andra stora industriföretag, små och medelstora företag samt yrkesverksamma och studenter är välkomna att utveckla sina kunskaper.
Swedish Electric Transport Laboratory kommer att vara i drift andra kvartalet 2023. För närvarande pågår upphandling av entreprenader och utrustning.
Industrin om Sveriges testbädd för elektromobilitet, SEEL
Volvokoncernen
”Volvokoncernen är mitt i den stora teknikomställning som ska göra oss till ett utsläppsfritt bolag senast 2050. Elektrifiering av våra produktsegment kommer utgöra en stor del i vårt erbjudande av fossilfria transporter. SEEL, en test- och demoanläggning för elektromobilitet i världsklass, blir en viktig pusselbit för att Volvo men även hela den svenska fordonsindustrin ska lyckas med teknikomställningen. Genom ett nära samarbete mellan industrin, institut och akademin kan vi snabba upp kunskapsutvecklingen inom elektromobilitet och säkerställa att vi fortsätter leverera innovativa och konkurrenskraftiga transportlösningar,” säger Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen.
Scania
”Scanias mål är att leda skiftet mot ett hållbart transportsystem där elektrifierade tunga fordon har en avgörande roll. Avtalet med SEEL är positivt för Scania och hela det innovativa fordonsklustret i Mälardalen. Vi ser etableringen av SEEL i Nykvarn som ytterligare ett steg in i framtiden där även vår kommande batterimonteringsfabrik och vårt nya batterilaboratorium är mycket viktiga”, säger Claes Erixon chef for Forskning och Utveckling på Scania.
CEVT
”Elektromobilitet är en essentiell del av utvecklingsarbetet mot morgondagens mobilitet. SEEL skapar förstärkta möjligheter till utveckling i världsklass och potentialen att attrahera spetskompetens. Gemensamt kan vi nu accelerera utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle”, säger Mats Fägerhag, VD Cevt.
Volvo Cars
“Volvo Cars är övertygade om att elektrifiering är framtiden för fordonsindustrin och vi är en ledare i branschen i den här omställningen. SEEL stärker våra högt ställda elektrifieringsambitioner eftersom den avancerade anläggningen, med hög kapacitet för testning och forskning, skapar möjligheter för ökad kunskap och för att kunna verifiera nya teknologier för våra framtida eldrivna fordon,” säger Mats Moberg, FoU-chef Volvo Cars. “Det är glädjande att se framstegen i uppbyggnaden av SEEL och vi ser fram emot en tät samverkan med alla inblandade parter.”