Automatiskt utkast
Hem NyheterUndersökningar TCS rankas som nummer ett av IT-kunder i Norden

TCS rankas som nummer ett av IT-kunder i Norden

Publicerat av: Redaktionen

För det trettonde året i rad har de nordiska kunderna rankat Tata Consultancy Services (TCS) högst i Whitelane Researchs årliga kundundersökning.

Whitelanes siffror visar att TCS är ledande i Norden på flera KPI:er:

  • · Förståelse för kundernas verksamhet (84% jämfört med genomsnittet på 74%)
  • · Kvalitet på tjänsteleverans (82% jämfört med genomsnittet på 74%)
  • · Flexibilitet inom avtal (87% jämfört med genomsnittet på 72%)

Även TCS svenska kunder ger TCS ett toppbetyg. Det är nionde året i rad som företaget toppar listan i Sverige. Undersökningen omfattar 35 olika leverantörer inom IT- och molntjänster, vilka har utvärderats av över 350 av de största IT-köparna i Norden.

TCS rankas som nummer ett av IT-kunder i Norden 2”Vi är väldigt glada över att rankas som nummer ett i hela den nordiska regionen och därtill nummer ett i vart och ett av de nordiska länderna”, säger Avinash Limaye, Regionchef för TCS i Norden. ”Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för det stora förtroende de fortsätter att ge oss. Jag ser det som ett erkännande och ett bevis på vårt kundfokus och de investeringar vi gjort för att bygga upp den kapacitet som behövs för att driva kundernas tillväxt- och transformationsresor.”

Utöver toppresultat i flera av de uppmätta KPI:erna toppar TCS kundnöjdhet i samtliga IT-domäner som omfattas av rapporten:
  • TCS får 82 procent för applikationsutveckling, drift och testning, vilket är två procent över närmaste konkurrent och hela nio procent över genomsnittet för it-tjänsteleverantörerna som utvärderats.
  • TCS tar även hem förstaplatsen för datacenter, hanterad infrastruktur samt drift och hysning (hosting) med 84 procent i kundnöjdhet, två procent över närmaste konkurrent och tolv procent över snittet.
  • Slutligen vinner TCS även i kundnöjdhet gällande slutanvändartjänster. Här landar företaget på en kundnöjdhet på 78 procent, vilket är en procent över konkurrenten närmast efter och sju procent över genomsnittet för it-tjänsteleverantörer i Norden.
Automatiskt utkast

Avinash Limaye, Regionchef för TCS i Norden

TCS har återigen lyckats erövra förstaplatsen i kundnöjdhet för it-tjänsteleverantörer i Norden. Att för trettonde året i rad vara det ledande företaget inom kundnöjdhet är en fantastisk bedrift som visar på det stora förtroende företaget har hos sina kunder,” säger Jef Loos, Head of Sourcing, Whitelane Research.

TCS förmåga att ständigt anpassa sig efter marknadens behov är det som gör att deras kunder ger dem sitt förtroende år efter år.

Rapporten visar vidare att de tre främsta drivkrafterna för nordiska företag att outsourca IT-driften är för att uppnå bättre skalbarhet för att möta affärsmålen (63 procent), att fokusera på kärnverksamheten (61 procent) samt att få tillgång till resurser och kompetens (53 procent).

TCS har funnits i Norden sedan 1991 och samarbetar med, och hjälper en rad ledande svenska företag.

Den nordiska kundundersökningen, som är utförd av de oberoende organisationerna Whitelane Research och PA Consulting, utvärderar mer än 680 unika IT-sourcing-relationer och över 750 moln-sourcing-relationer, som innehas av över 350 deltagare från de största IT-köparna i Norden. Detta gör undersökningen till den mest omfattande hittills med över 1 400 utvärderade kontrakt.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>