Telenor visar stark försäljningstillväxt i det andra kvartalet, ökar kundvärdet med nya produktportföljer och rapporterar stabil EBITDA
Hem Leverantör Telenor visar stark försäljningstillväxt i det andra kvartalet

Telenor visar stark försäljningstillväxt i det andra kvartalet

Publicerat av: Redaktionen

Telenor-koncernen offentliggjorde idag resultatet för det andra kvartalet 2022.

Kundtillströmningen för Telenor Sverige fortsätter, vilket tillsammans med högre värde på nya kunder och återkommande roamingintäkter driver omsättningstillväxten.

Under det andra kvartalet ökade antalet mobilabonnemang med 30 000, fördelat över samtliga kundsegment. Telenor har även lanserat uppdaterade produktportföljer på mobilsidan med ett högre kundvärde.

Telenor Sveriges omsättning uppgick till 3 039 MSEK (2 959) och rörelseresultat (EBITDA) till 1 025 MSEK (1 109). Antal mobilkunder uppgick till 2 885 000, vilket är en ökning med 71 000 jämfört med samma kvartal föregående år.

Organiskt* ökade omsättningen med 5,5 procent och rörelseresultatet (EBITDA) var på samma nivå som det andra kvartalet föregående år. Satsningar på nya produktportföljer, lansering av ett nytt kommunikationskoncept samt ökade energikostnader påverkar rörelseresultatet under kvartalet.

Telenor visar stark försäljningstillväxt i det andra kvartalet, ökar kundvärdet med nya produktportföljer och rapporterar stabil EBITDA

Björn Ivar Moen

– Marknadssatsningar och produktutveckling fortsätter att driva kundtillväxt. I maj lanserade vi en ny produktportfölj i vårt huvudvarumärke där vi erbjuder privatkunderna fler och bättre tjänster, främst inom säkerhet.

-Vi ser att kunderna uppskattar våra nya produkter och det stärkta värdeerbjudandet gör att vi över tid kan öka omsättningen per kund. Även på företagssidan ser vi tillväxt från både nya och befintliga kunder, säger Bjørn Ivar Moen, VD Telenor Sverige.

Kundtillväxten inom SME-segmentet fortsätter och även där har erbjudandet stärkts genom mer flexibla mobilabonnemang riktat mot småföretagare och en ny modell för ramavtal. Inom storkundssegmentet drivs tillväxten av att Telenor har tecknat avtal med nya kunder och ökat engagemanget hos befintliga kunder.

Under kvartalet har Telenor Sverige också introducerat ett nytt kommunikationskoncept baserat på kärnan i Telenors erbjudande – kommunikation människor emellan.

– Kommunikationskonceptet passar både Telenors konsumentaffär och företagsaffär samt hur vi kommunicerar som arbetsgivare och partner. Det är fantastiskt att se engagemanget kring det och hur vi verkligen har träffat rätt med ett kommunikationskoncept som känns som ”vi”, avslutar Bjørn Ivar Moen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>