Undersökning: Så kan du få ut det mesta av datadriven marknadsföring
Hem NyheterUndersökningar Undersökning: Så får du det mesta av datadriven marknadsföring

Undersökning: Så får du det mesta av datadriven marknadsföring

Publicerat av: Redaktionen

Data Cloud-företaget Snowflake släpper nu en rapport över hur verksamheter använder moderna datastackar för att skapa datadriven och engagerande marknadsföring samt ge en förbättrad kundupplevelse.  

I flera år har marknadsavdelningar haft svårt att arbeta fram en enad syn på kunden och deras verksamhet, något som är avgörande för att driva målgruppsanpassad marknadsföring och mäta dess resultat.

För att försöka kartlägga utmaningarna och framgångsfaktorerna har Snowflake analyserat nära 6000 verksamheter som använder Snowflakes Data Cloud tillsammans med egna MarTech-verktyg.

Bland resultaten framkommer:

  • Undersökning: Så kan du få ut det mesta av datadriven marknadsföring

    Denise Persson

    Endast hälften av dagens marknadsavdelningar har en enad syn på företagets kunder, och en lika stor andel är dessutom missnöjda med vad deras investeringar i olika analysprogram har genererat.

  • De mest framgångsrika företagen väljer att använda de bästa existerande systemen snarare än att bygga egna lösningar helt från scratch. Hela 95,2 procent av företagen som analyserats använder minst ett, och 71 procent använder tre eller fler av de verktyg som undersöks i rapporten.
  • Det finns sex olika grupper av kapaciteter som företag oftast investerar i när de bygger sina Data Stacks. Dessa är Analysteknik, Integration och modellering, Identitet och berikning, Aktivering och mätning, Business intelligence, och Datavetenskap och maskininlärning.

– Marknadsteam har länge haft svårt att arbeta fram en enda syn på kunden och deras verksamhet, vilket är avgörande för att skapa tilltalande marknadsföring och för att kunna mäta inverkan på viktiga KPI:er som försäljning, tillväxt och lönsamhet, säger Snowflakes Chief Marketing Officer, Denise Persson. Idag använder ledande företag ett antal verktyg bygger moderna datastackar för att kunna genomföra en framgångsrik och datadriven marknadsföring.

Att lyckas med sin marknadsföring 2022 kräver alltså databaserat underlag att fatta besluten på. Och ett effektivt tillvägagångssätt för att samla, sortera och analysera den stora mängd data man besitter om sina konsumenter. En datastack är ett steg i rätt riktning för att kunna lyckas med detta och Snowflakes Data Cloud är en ledande plattform att bygga grunden för detta på.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>