Tre år efter att hybridarbete betingat kämpar många organisationer fortfarande med att tillhandahålla de resurser, verktyg och skräddarsydda lösningar som anställda behöver för att trivas.
I min dagliga kontakt med CIO:er och IT-team får jag ständigt berättat för mig hur distributionen och hanteringen av IT-infrastruktur möter enorma utmaningar.
Mängder av behov ska mötas och mängder med problem uppstår. Hybridarbetets komplexitet har skapat en ökad efterfråga på så kallade “Workforce Solution”, men vad är det?
Workforce Solutions är en benämning som innebär en kombination av Device as a Service (DaaS), Software as a Service (SaaS) och kundsupport. Genom att slå samman lösningar inom dessa tre pelare kan företag få en enklare, mer holistisk lösning som sammanlänkar samtliga utmaningar med en enda tjänst. Kombinationen utgör en enorm möjlighet både för teknikbranschen och våra kunder.
Ett bra exempel på Workforce Solution är hur vi på HP hjälpte Ericsson. De bestämde sig nyligen för att ge samtliga av deras anställdas möjligheter att arbeta flexibelt.
Erickssons anställda kan nu välja mellan olika modeller av bärbara datorer som är skräddarsydda för deras roller och arbetsuppgifter. Efter valet av modell förbereds enheterna för respektive anställds användingsområde – vilken typ av operativsystem, mjukvara och säkerhetslager som krävs – och levereras antingen hem eller till kontoret. Användaren anger sin e-postadress, genomför multifaktorautentisering och på endast 10 minuter är de redo att använda enheten. Tiden för att distribuera en PC har minskat med 400% jämfört med det föregående tillvägagångssättet. Det globala avtalet omfattar över 90 % av Ericssons PC-flotta, för cirka 130 000 användare i 140 länder. Genom att föra samman produkt med mjukvara skräddarsys lösningar för varje individuell anställd på nolltid.
Kraftfullare enhetsprestanda kombinerat med molnbaserad mjukvara har gjort att uppstartstiden, det vill säga tiden det tar att starta och börja använda en enhet, minskat från 120 sekunder till 40 sekunder. Detta bidrar till en smidig, toppmodern arbetsmiljö, skräddarsydd för varje medarbetare – vilket ökar antalet produktiva arbetstimmar med mängder.
En viktig aspekt med Workforce Solutions affärsnytta är skalbarheten. Företag kan enkelt byta ut enheter och uppdatera programvara i takt med att roller, tillväxt och kultur förändras. Många erbjuder en strömlinjeformad fakturering för detta, som baseras på differentierade månadspriser per anställd. Detta kan underlätta administration för upphandlingsteam, vilket är en skarp kontrast till tidigare metoder med modeller för bulkägande eller fragmenterade leasingkontrakt.
IT-teamen kan också dra nytta av ett enhetligt partnerskap som hanterar all data för samtliga PC-flottan. En centralisering av innehåll möjliggör automatisering av rutinmässigt underhåll, så att IT-team kan koncentrera sig på initiativ med större genomslagskraft. HP TechPulse är till exempel en molnbaserad plattform som samlar data från enheter och applikationer och använder prediktiv analys och automatisering för att proaktivt åtgärda problem med enheterna innan problem uppstår.
På så sätt kan Workforce Solutions erbjuda kunderna enkelhet och trygghet genom att minska administrationen. Leverantörer som fortsätter att sälja tilläggstjänster eller dåligt integrerade tjänster riskerar att missa en större och mer strategisk möjlighet.
Att investera i en hållbar och berikande kontorsmiljö, som Ericsson har gjort, är avgörande i övergångne från en kontorscentrerad modell till en hybrid-kultur. Workforce Solutions kan förenkla denna övergång genom att konsolidera alla de verktyg och system som personalen behöver för att samarbeta effektivt.
På det hela taget är det svårt att hitta en intressentgrupp som inte gynnas av införandet av Workforce Solutions. Medarbetarna får bättre utrustning som fungerar smidigt, vilket ökar produktiviteten och engagemanget; CIO:er och IT-team kan prioritera sina kärnvärden; och partners kan skaffa kraftfulla verktyg och data för att bygga bättre, starkare och långsiktigare lösningar för sina kunde