IT-Kanalen var den 18:e oktober på Västsveriges största årliga IT-event, Exertis CapTech EXPO, som gick av stapeln i Göteborg med ett stort antal utställare och intressanta seminarium.
Årets branschmässa var uppdelad på tre huvudteman; IT, AV & Large display samt Entertainment. Tyngdpunkten låg som väntat på IT-sidan där Exertis CapTech är en av de största distributörerna och den största när det kommer till PC-bygge. Här visade ett stort antal av företagets partners upp sina produkter och vi möttes av ett brett sortiment av PC, PC-komponenter, notebooks, servrar, nätverk, tjänster och tillbehör.
Ett intressant område som framför allt gäller IT-pedagogen var Education, ett område där Exertis CapTech fortsätter sin tillväxt inom och numera är störst i norden på programmeringsbara läromedel för skola och förskola. En nyhet för i år var annars det smarta hemmet där flera partners visade upp sina lösningar för att ge oss full kontroll över hem eller kontor oberoende var vi befinner oss.
Ett område där Exertis CapTech alltid varit tidiga och där man idag är ledande inom Sverige är AV & Large display. Här visades allt från Digital Signage, storformatsskärmar och projektorer till lösningar för konferens och utbildning. Slutligen så kommer vi till ett område som aldrig går ur tiden och detta i form av Entertainment. Här är Exertis CapTech aktiva inom fyra huvudsegment; böcker, leksaker, spel och film vilket täcker in allt från våra minsta till seniorgenerationen och allt däremellan.
Kanalfokuserad utveckling
Bland många intressanta partners så träffade IT-Kanalen bland annat Jim Sadejeff, Nordic Business & Sales Director på ESET Nordic. Jim som faktiskt har ett förflutet på ”gamla” CapTech berättade lite om sin och ESETs utveckling och visioner.
– ESET är ett globalt företag som är etablerat i mer eller mindre hela Europa. ESET och Exertis har ett befintligt avtal på europanivå och tillsammans med Exertis CapTech kommer vi att täcka den nordiska marknaden. Exertis CapTech är numera en nordisk distributör och tillsammans kommer vi att ta nya marknadsandelar. Sedan en tid tillbaka håller vi på ESET på att ändra fokus och satsar mer på kanalen och återförsäljarna vilket gör att detta samarbete känns ännu mer intressant. Till detta så hör även att både jag och flera av mina kollegor faktiskt har ett förflutet på CapTech så vi har lite av en personlig relation, plus att vi vet att de verkligen kan våra produkter i alla dess former, berättar Jim.
Bred portfölj med huvudfokus på SMB & Enterprise
ESET är kanske för de flesta kända för sina antivirus- och internetsäkerhetslösningar mot konsumenter men stommen i företaget vilar faktiskt på lite tyngre sviter inriktade mot SMB och Enterprise där företaget har kompletta skydd ända ut till endpointenheterna.
– Det är en lite märklig tid vi lever i. Alla företag, mer eller mindre, har säkerheten mycket högt på sin agenda men när det väl kommer till beslut och att får loss pengar för säkerhetsrelaterade investeringar så är det inte lika lätt. Mycket av vårt arbete går därför ut på att utbilda personer om riskerna och hur vi på bästa sätt kan skydda oss samt även vad som kan hända om vi inte gör så. Först när företagen har denna förståelse så kan vi börja diskutera lösningar.
– En tydlig trend som vi ser komma allt mer är skyddet av alla IoT-enheter som hela tiden växer fram. Merparten av dessa baseras i dag på Android vilket gör att ESET redan har ett komplett skydd för denna sida.
– Sedan har vi även ganska nyligen inlett ett samarbete med Göteborgsföretaget Mullvad som tillfört en produkt som vi tidigare saknat i form av VPN-lösningar så nu skulle jag vilja säga att vi är ganska kompletta som företag, berättar Jim.
Utöver detta så har ESET även vad som kallas för ESET Technology Alliance som jobbar med lite andra lösningar bl.a. inom integritet och skydd av företagsdata, något som fått en allt större vikt sedan GDPR-lagen trädde i kraft.
Växer tillsammans
För att gå tillbaka till samarbetet med Exertis CapTech så är detta ett av ESETs viktigaste samarbetsavtal på senare tid eftersom Exertis Captech nu etablerat sig som en nordisk distributör. Detta märks även när vi pratat med ansvariga personer på Exertis CapTech som verkligen vill jobba aktivt med ESET.
– Just kombinationen av Exertis och CapTech är mycket intressant för vår del. CapTech har alltid varit mer fokus på de hårda, tekniska delarna, medan Exertis för in mer av de mjuka bitarna vilket lett till en komplett organisation och distributör och det är i detta sammanhang som jag verkligen känner att vi har hittat hem, säger Jim.
– Ser vi till helheten så är ESET en liten leverantör eller partner för Extertis CapTech. Men båda företagen växer snabbt och vi har en lite bredare regional kännedom över Europa som Extertis i dagsläget inte har, så vår förhoppning är att vi kan dra nytta av varandra och fortsätta växa tillsammans, säger Jim.
Fortsatt utveckling
Som nämnts så erbjuder ESET redan idag ett av de mest kompletta skydden från endpoint-enheter via servrar till alla typer av fjärr- och molnbaserade lösningar. Samtliga produkter och tjänster uppfyller kraven för GDPR och företaget har under åren utvecklat en egen maskininlärningsmotor som kombinerar kraften hos neurala nätverk och speciellt utformade algoritmer för att identifiera analyserad data som rena, potentiellt oönskade eller skadliga.
Lösningarna sträcker sig över och skyddar de flesta plattformar som Windows, MacOS, Ios, Android, Linux och Lotus Domino och under 2018 har företaget, enligt Gartners Magiska kvadrat för endpoint-skydd, tagit sig upp som en utmanare på marknaden och ett av topp fyra säkerhetsbolag på marknaden inom Enterprise-säkerhet.
– Vi är väldigt nöjda med vår utveckling men vi stannar såklart inte upp utan fortsätter hela tiden att utmana och lansera nya lösningar. Till exempel så har vi en nyhet som heter ESET Endpoint Encryption vilket är en krypteringslösning anpassad för att uppfylla just GDPRs krav. Vi jobbar även med en helt ny lösning kallad för ESET Dynamic Threat Defence som inriktar sig mot Enterprise. Dessutom så har vi en helt ny produkt i pipen vilken planeras att lanseras framåt 2019-2020.
– Så produkterna, tjänsterna och lösningarna finns och genom vår förnyade satsning på kanalen så ser vi mycket ljust på framtiden, avslutar Jim.
Med tanke på all oro som råder och de rent allmänt mörkare tider vi stått inför med ständigt växande cyberbrottslighet inom alla områden så känns ESET med sina lösningar verkligen som ett ljus som kommer att följa mycket nära under åren som kommer.
Fler artiklar om ESET:
En man med ett drömjobb
En kreativ Skandinavisk Marknadschef