Det digitala marknadsfönstret

Så länge som det funnits produkter att sälja och information att dela har vi haft ett behov av att marknadsföra denna. Detta var även grunden till de första lösningarna av Digital Signage – att via elektroniska enheter såsom datorskärmar, kommersiella LCD-paneler, interaktiva pekskärmar, elektroniska anslagstavlor med mera visa och sprida information.

Ursprungligen var denna information näst intill statisk eller bestod av enklare bildspel som rullade runt med minimal personlig inblandning. Idag är verkligheten något helt annat då vi gått via en grundläggande dynamisk hantering av informationen, vilken kan vara gemensam eller unik, bland ett fritt antal visningsytor där information från flera källor kan visas samtidigt till att numera helt vara integrerad i molnet för full kontroll och maximalt Digital Signage -mixed infodynamiskt utnyttjande.

I det moderna, nutida, samhället har Digital Signage fått en ny innebörd, lite av en ny dimension. Detta beror på två delar; molnet och den numera nästan direkta förutseende analys vi kan få av våra olika smarta enheter. Detta för med sig att det dynamiska, digitala, markandsfönstret eller informationskällan numera är eller kan vara nästan hur exakt som helst, allt beroende på kundens önskemål.

Låt oss lyfta fram två mycket talande exempel;

  • I affären. Här ser vi två intressanta trender inom Digital Signage. Den första är matchningen av kläder baserad på dels vad du har på dig och dels på dig som person. Med hjälp av en integrerad kamera så kan dagens digitala skyltar se ”din stil” och komma med förslag baserat på dessa. Då det dessutom går att få en relativt exakt bild av storleken kan du redan från skylten se om din storlek finns inne. Dessutom kommer vi inom en snar framtid att se skyltar som känner igen dig och kan basera köprekommendationer som är exakt vad du söker. Ser vi till samma scenario för mataffärer så kommer de digitala skyltarna att kunna se vad vi scannar in under våra köprundor och sedan förutse vad du ska eller bör handla härnäst och då dessutom visa vägen dit. Allt baserat på just dina köprutiner. Systemen kan dessutom hålla reda på aktuella kampanjer som du är berättigad till och presentera dessa precis när du är nära produkten i fråga.
  • Sjukhuset/flygplatser/hotell. Går vi över till denna typ av platser så finner vi redan idag långt komna lösningar med information om gater eller operationssalar med mera. Men kommande lösningar tar detta ett steg längre och kan genom enklare analys av dig som person komma med förslag på vägar som exempelvis är anpassade för rörelsehindrade eller där du redan från incheckningen av bagaget får tydliga anvisningar hur du ska gå och när du behöver gå för att komma till just din gate. Detta kan bygga på såväl scanning av biljetter, olika smartpass eller ansiktsigenkänning. Även flera hotell kedjor har börjat använda Digital Signage på mer avancerade vis jämfört med traditionella lösningar. I dag använder exempelvis flera Hilton hotell lösningar som via positionering känner av när du kommer och anpassar rummets digitala information baserad på dina tidigare intressen och inställningar oberoende på var du tidigare bott.

Ett upplyft jag

Det gemensamma för alla dessa digitala lösningar är att jag, eller du, alltid blir upplyft och ihågkommen. Vi blir lite av ”ett med informationen” och enligt bland annat analysföretaget Forrester så är det just det som vi generellt söker för att acceptansnivån ska vara optimal. – Att känna oss ihågkomna.

 

Post Comment