Stor publik på Salesforce konferens i Stockholm

Ett av huvudföredragen avslöjade hur man säljer Volvo i framtiden.

Även i år var det otroligt ös och god stämning på Salesforce Trailhead Live Stockholm. I inledningen på konferensen fick besökarna till och med höra en svensk rockstjärna sjunga en hitlåt som är populär just nu från scenen på Waterfront Conference Center.

Arrangören Salesforce är specialiserade på mjukvara och lösningar för försäljning, marknadsföring och allt som rör sälj, service och säljorganisation. De har produkter som bland andra Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud och Commerce Cloud.. – Man kan exempelvis hantera sina kanalkontakter i Salesforce.

Konferensen hade 2 500 besökare och Salesforce gjort det extra lätt för potentiella kunder att prata med befintliga användare eftersom det gick att se vem som var vem. Olika kategorier besökare hade olika färger på banden till ”besökstaggarna”. Lätt för den som var intresserad att gå fram till någon som redan använder Salesforce och be om en rekommendation.

IT-Kanalen fick grönt snöre på sin vilket visade att vi tillhör pressen och vi fick möjlighet att möta och höra många riktigt intressanta personer berätta vad de själva gör och vad Salesforce hjälper dem med.

Självklart hade andra besökare också liknande hjälp och det pågick mängder av möten omkring oss, detta parallellt med ett gediget program spännande föredrag. Dessutom fanns det precis som på motsvarande konferens förra året ett område med utställare där tjugo partners till hade anslutit.

Ny kund: Volvo

Baman Motivala, Nordenchef Salesforce och My Lindström, Director Digital EMEA at Volvo Car Group

Ett huvudnummer på scenen stod My Lundström från Volvo Cars för. Hon är digitalchef för ett stort geografiskt område som inkluderar Europa och har sin arbetsplats i Torslanda. Hon berättade att Volvo Cars blev kund hos Salesforce förra året.

My förklarade hur försäljningen går till idag viket är traditionellt och analogt. Det som tillkommit under senare år är främst att kunden kan läsa om bilarna på Volvos webbsida. Därefter gör man som vanligt; besöker en bilhall, provkör och skriver kontrakt. My sa att Volvo behöver utvecklas och att deras personal  bör finnas tillgänglig dygnet runt, framförallt på kvällarna, för det är då kunderna är på webben och vill kunna ställa frågor och boka tid för besök.

Därefter tog Lars Göransson från Salesforce över scenen och berättade hur säljprocessen skulle kunna se ut i framtiden på ett företag som Volvo. En kontakt med en kund kan börja med en frågan. Någon kanske frågar efter en rekommendation på Twitter. Kanske efter en lämplig bil för en barnfamilj. Om Volvo tycker att de kan uppfylla kraven i frågan kan de svara på Twitter och skicka med länken till sin hemsida. När kunden sedan talar med Volvo kan Volvos personal också efter hand registrera vad som händer i kontakten vilket betyder att det sedan går snabbt att få en överblick över vad som hittills hänt med en kund.

Volvo har ett stort antal nätåterförsäljare i Sverige vilket betyder att det redan idag är lätt att köpa en Volvo, men webben kan spela stor roll på andra marknader och Volvo är globala. Volvo Cars valde Salesforce, sa My, för att Salesforce är tydliga i hur de jobbar med kunder och med specifika försäljningar. Man visualiserar på ett bra sätt vilket förenklar. Tydligheten var viktig när Volvo valde!

En sak som bör nämnas också här är att Salesforce för en dialog med myndigheter om nya lagen om personuppgifter, GDPR som kommer i maj. Man talar mycket om att personal hos kunder som använder Salesforce delar med sig mer av sin information till varann. På konferensen fanns särskilda föredrag om GDPR där Salesforce menade att det går snabbare och lättare att implementera och följa lagen med deras lösning.

Iceland Air förbättrar servicen på webben med Salesforce

IT-Kanalen mötte därefter en representant för Iceland Air, Joshua Popsie från Reykjavik. Han berättade att flygbolagen generellt legat efter om man tittar på kundernas förväntningar på vilken service man kan få på webben. Kunden kan visserligen oftast boka biljett utan svårighet men vill också exempelvis kunna få relevanta meddelanden och i det sammanhanget har Iceland Air hämtat inspiration från branscher som hunnit längre. Man har tittat på hur bolaget Apple gör.

En ny global webbsida lanserades nyligen. Tidigare hade Iceland Air olika webbsidor för olika länder. För att kunna agera snabbare när det behövs har man dessutom anställt egna tekniker och startat ett ”digital lab”. Försäljningspersonal som tidigare satt utomlands har i tillägg till det flyttat till Island. Exempelvis har en kvinna som tidigare jobbade i Tyskland flyttat och börjat jobba på huvudkontoret i Reykjavik. Att samla personalen innebär även det att nyheter kan sjösättas snabbare. Iceland Air vill kunna omfördela budget i förhållande till efterfrågan och ändra prioriteringar på kort tid.

Nya tekniska lösningar tas nu fram samtidigt som det är ganska många anställda kvar på Iceland Air som jobbat där i femtio år. De har en enorma erfarenheter att underbygga allt med. Flygbranschen är ju mycket reglerad vilket betyder att man måste bygga en lösning som fungerar enligt regler, rutiner och krav.

Rolf Hall på Salesforce nöjd med konferensen

Rolf Hall har jobbat på Salesforce i Sverige nästan sedan kontoret öppnade. Han är vice president solution engineering i tolv av de länder där Salesforce är aktiva och Rolf ansvarar för personal som ägnar sig åt pre-sales. Han minns en konferens på hotell Rival på Södermalm för nio år sedan. Det var Salesforce första i Sverige med 60 deltagare. Idag var det alltså 2 500 besökare. Ökningen av kunder och personal har varit stor. Det som är bra med konferensen är att man kan träffa kollegor, kunder, partners och media.

Rolf berättar att många som hör om Salesforce första gången blir förvånade. De har ofta inte förstått hur brett man jobbar utan tror att Salesforce främst är en säljstödsleverantör. Salesforce är i själva mycket så mycket mer. Man har en hel utvecklingsplattform med marknadsföring, service, kundtjänst och efter-service. Det är tyvärr vanligt att ha dåliga erfarenheter av CRM-implementeringar och andra har aldrig lämnat Excel.

– Många företag behöver titta bredare, säger Rolf. Då är mycket vunnet om vi få hit dem till konferensen där de kan möta dem som redan är kunder.

Salesforce har inte bara plattformen utan också en organisation som följer med och som gör att det går lätt att sjösätta systemen. Att få med organisationen är lika viktigt som att ha verktygen.

Salesforce söker långsiktighet men kunden prenumererar på tjänsterna vilket innebär att det är rimligt att prova Salesforce utan någon stor inledande investering eller att man binder upp sig. Kunden måste därefter se affärsnytta annars fortsätter man inte.

– Vad Volvo och många andra framförallt kan vinna är att man får fler leads, säger Rolf. En Volvoåterförsäljare kanske kommer till jobbet på morgonen och ser på mobilen att det finns tre nya leads att kontakta. En viktig del är nämligen att slussa leads vidare till rätt person i den egna organisationen.

Man kan också använda Salesforce till att skicka utbildningsmaterial till personalen eller få ut den i kanalen, säger han.

iZettle tycker Salesforce är lättanvänt

Ett annat företag som använder Salesforce är iZettle. Två av iZettles anställda som kommit till konferensen kunde pusta ut och berätta att de precis sjösatt en helt ny Salesforce-plattform. iZettle använde Salesforce till service tidigare och när de köpte upp ett bolag i Skottland för inte så länge sedan så hade de också Salesforce men använde det på helt annat sätt. iZettle jämförde lösningarna och insåg att det var möjligt att jobba på olika sätt och därmed också förbättra.

– Vi började från början och byggde något helt nytt, säger Graeme Horsfall på iZettle. Genom att investera i en helt ny plattform, nämligen Service and Sales Cloud, ser vi att vi kan skala upp vår verksamhet på kort tid. Salesforce har råstyrka och är lätt att börja använda, säger han också. Marketing Cloud kommer senare.

Graeme och kollegan Maria Izzo säger också att de kommer att ha mycket stor användning av AI-verktyget Einstein från Salesforce.

Försäljning på nätet växer

Lars Grönkjaer jobbar med Commerce Cloud på Salesforce. Han berättar för IT-Kanalen att den digitala plattformen för e-handel används av många bolag som för första gången själva säljer direkt till slutkund och inte bara levererar till och säljer via butiker som ägs av andra bolag. Adidas exempelvis har dessutom valt ha produkter som de bara själva säljer.

Över 500 miljoner användare världen över besöker Salesforce plattform Commerce Cloud varje månad för att få information och handla, säger Lars. De köper i genomsnitt varor till ett värde av 21 miljarder US-dollar. Några av de varumärken som använder Commerce Cloud är Rodebjer, Acne Studios, Peak Performance och Haglöfs. De använder exakt samma plattform, till och med samma version.

– Detaljhandeln är mitt i en resa, säger Lars. En fördel med att sälja genom egna kanaler är att man har bättre koll på egna varumärket och man får förstås också större marginal vid försäljningen utan mellanhänder. Det här är inget mindre än en revolution.

Lars berättar också om kosmetikkedjan Sephora som är nya i Sverige. De har öppnat en ny outlet i Stockholm och har en sida för försäljning på Internet. Tanken är att stärka interaktionen mellan online och fysisk butik. Sephora använder Commerce Cloud och Service Cloud.

HappyOrNot glada i Salesforce

HappyOrNot är ett finskt bolag från Tammerfors som ägnar sig åt att mäta graden av nöjdhet hos sina kunders kunder och anställda. IT-Kanalen mötte Esa Vasara på konferensen i Stockholm och han berättade att HappyOrNot växer mycket snabbt. Salesforce innebär att de kunnat gå från ett system med e-post och post-it-lappar till något betydligt mera effektivt. HappyOrNot gjorde en noggrann analys innan de välde Salesforce och nu är det Salesforce som gör att de kan växa så snabbt som de gör, menar Esa.

HappyOrNot byggde sitt Salesforce-system 2014. Man har kunder i 100 länder och 200 återförsäljare över hela världen.

Salesforce håller många liknande konferenser

Salesforce ordnar liknande konferenser i de flesta europeiska länder och en stor årlig konferens som pågår i flera dagar i San Francisco, Dreamforce, med över 170 000 deltagare. Nästa Dreamforce hålls någon gång i höst.

Salesforce har även egna datahallar på flera håll i Europa för att finnas närmare kunderna på de lokala marknaderna.