Avaya-chefens 5 tips för högre SDN-försäljning

Tomas Wangdell, Avaya
Tomas Wangdell, Avaya.

SDN är ett begrepp som svävar över hela branschen och konceptet lovar att hantera de nätverksrelaterade utmaningar som digitaliseringen medför. Men hur säljer man det? Här delar Avayas sverigechef Tomas Wangdell med sig av 5 tips som han hävdar borde underlätta resan mot fler SDN-affärer.

Prata inte teknik

Många företag saknar kunskap om moderna nätverksteknologier och känner inte till att deras utmaningar kan mötas på ett kostnadseffektivt sätt med hjälp av SDN. Allt fler av de personer du som nätverksleverantör möter hos kunderna är varken teknikkunniga eller särskilt intresserade av tekniska specifikationer. De vill istället veta hur tekniken kan förbättra verksamheten, effektivisera deras processer och möta deras övergripande utmaningar.

Om din potentiella kund är ett sjukhus som vill göra något extra för sina patienter kan du erbjuda en lösning som gör det möjligt för barnpatienter att koppla upp sig mot sin klass i skolan, för att på så sätt kunna följa med i undervisningen. Med videokonferenslösningar som körs över ett SDN-nätverk skulle inte det påverka de kritiska sjukhussystem som också utnyttjar nätverket.

Peka på möjligheten till snabba förändringar

Det stora antalet nya enheter som bland andra analysföretaget Gartner förutspår kommer att anslutas till nätet – 26 miljarder år 2020 – borde få alarmklockorna att ringa hos verksamheter som söker nya sätt att styra och strömma data och interagera med kunder på.

Den hyperuppkopplade världen kommer att innebära förändringar i hur företag fungerar och många organisationer kommer att få svårt att följa med. Det gäller särskilt utrullning av nya, nätbaserade tjänster.

En stor fördel med SDN är den snabbhet och flexibilitet som tekniken innebär.

Lyft fram BYOD-aspekten

Bring your own-vågen är en realitet. Och för att möta de nya krav den för med sig behöver organisationer skapa mer flexibla och säkrare nätverk. SDN kan hjälpa verksamheter att åstadkomma detta och samtidigt hantera ett stort antal nya enheter och en ökad – och kraftigt varierande – trafikvolym.

Peka på ökad säkerhet

Säkerhet är ett av it-chefers största bekymmer. Och när man läser en PwC-undersökning som publicerades nyligen förstår man varför. Där konstateras nämligen att 70 procent av verksamheterna upplever nedtid som en konsekvens av cyberattacker.

SDN- och fabric-baserade nätverk är generellt säkrare och enklare att hantera än traditionella nätverk. Den strukturerade och automatiserade nätverksdriften som SDN innebär skapar ett säkrare nätverk.

SDN frigör resurser

It-chefens viktigaste roll är i dag att göra it till en hävstång för verksamheten snarare än en kostnad. SDN kan hjälpa till att nå denna målsättning och det är viktigt att förklara att den ökade automatiseringsgrad som SDN ger, frigör resurser som tidigare ägnats underhåll och drift av nätverket. It-personalen får mer tid till att fokusera på exempelvis nya initiativ som bidrar till bättre siffror på sista raden.

Post Comment