Molndataföretaget Snowflake har genomfört en undersökning rörande hur företag hanterar komplexa affärsutmaningar och optimerar sina tjänster med hjälp av insamlad data.
Den visar att även om många företag säger sig ha höga ambitioner rörande datahantering så hanterar och delar bara 6 procent av företagen sin data på ett optimalt sätt, när det kommer till att utveckla strategier som demokratiserar dataåtkomst, integrerar ny teknik och optimerar sina affärmål med hjälp av data.
Vid sidan om detta uppger enbart 38 procent av respondenterna att deras företag hanterar sin data på ett sätt som ger dem möjlighet att ändra sina affärsbeslut till det bättre, och enbart 55 procent uppger att de kan dela data över hela företaget, oavsett vilken typ av uppkopplad enhet de använder. 49 procent uppger att deras företag saknar en data-strategi och färre än var tredje respondent uppger att företagets datahanteringslösningar är skalbara. Färre än var fjärde säger att deras lösning ger dem möjlighet att nå och integrera data på kort tid.
I undersökningen betecknar Snowflake de få företag som faktiskt hanterar sin data på optimalt sätt som ”Ledare inom dataekonomin”. Studien visar att ledarna inom dataekonomin uppnår betydligt bättre affärsresultat än sina konkurrenter. 77 procent av dem upplevde en årlig tillväxtökning under de senaste tre åren, medan enbart 36 procent av företagen som inte uppfyllde kriterierna gjorde det. 60 procent av ledarna ökade sina marknadsandelar under samma period – och enbart 31 procent av övriga undersökta företag gjorde det samma.
Även när det kommer till säkerhet är skillnaderna stora mellan företag. Enligt undersökningen använder enbart 42 procent av företagen sin data för att förhindra bedrägeriförsök mot verksamheten. Vilket förstås gör övriga företag till tacksammare måltavlor för kriminella.
Snowflake har identifierat dessa fyra nyckelegenskaper som kännetecknar de ledande företagen, och som ger dem övertag gentemot konkurrenter i dagens dataekonomi:
- Man erbjuder obehindrad dataåtkomst för hela verksamheten – oavsett geografisk position
- Man har sin data som utgångspunkt till samtliga, eller nästan samtliga, affärsbeslut
- Man använder sin data för att uppnå strategiska mål, som ökad tillväxt och formulering utveckling av nya affärsmöjligheter
- Man har kapacitet att dela data med externa partner på ett säkert sätt
Undersökningen visar dessutom på följande utmärkande egenskaper för många av de ledande företagen:
- Två tredjedelar av ledarna har ett chefsbeslut på att man ämnar utveckla sin datastrategi ytterligare
- Två tredjedelar av ledarna har ett analyscentrum som koordinerar verksamhetens datapolicyer – och 54 procent ger sina användare dataåtkomst via ett och samma system eller en gemensam applikation
- Hälften av respondenterna på ledande företag uppger att deras datalagrings- och datahanteringstekniker är skalbara och smidiga
– Siffrorna talar sitt tydliga språk: de företag som lyckas ta till vara på sin data och hantera den på rätt sätt får stora konkurrensfördelar. Det är företagen som är kreativa med sin data; som löser sina utmaningar, förhindrar bedrägeriförsök mot verksamheten och optimerar sina tjänster med hjälp av data som kommer att fortsätta vara framgångsrika. Och tyvärr kommer de företag som inte gör det att få allt större problem – de kommer både tappa i konkurrenskraft och utsättas för mer fler brott, då de blir allt sämre på att möta kundernas behov och på att försvara sig mot alltmer sofistikerade kriminella angripare, säger Jennifer Belisssent, Principal Data Strategist, Snowflake.