Co-innovation – Accelererad innovation genom delad erfarenhet

Franskgrundade Orange använder sin breda erfarenhet för att hjälpa sina kunder med snabbare och mer genomtänkt innovation.

Philipp Ringgenberg, Head of Business Consulting and Innovation Europé på Orange

Innovation har genom tiderna alltid varit grunden för utveckling. Men begreppet som sådant är delvis bredare än vi kanske första tänker. De flesta vill nog koppla innovation till att komma på fullständigt nya och revolutionerande idéer som kan komma att förändra antingen samhället i stort eller hur vi utför en viss typ av uppgift ifrån grunden. Men innovation kan även ske lite i det dolda och bara påverka mindre områden som att hitta lösningar på vissa problem och det kan till och med vara så att själva innovationen uppstår av en slump när vi från början jobbar mot något annat. Oavsett vilket så kan vi konstatera att vi utan innovationer och personerna bakom dessa innovationer aldrig varit där vi är idag.

Tänkvärt är även att en innovativ idé kan vara ny för en organisation eller ett team, men behöver inte vara ny på marknaden i sig. Innovation kan även klassificeras i tre nivåer eller horisonter (enligt BCG-modellen): närliggande innovationer, inkrementella innovationer, nytänkande innovationer. De första två klassas som tystare innovation, som inte är direkt märkbara.

Olika sektorer har olika behov

Trots att Innovation som både som begrepp och faktisk företeelse har existerat, mer eller mindre för ”evigt” så har det under senare år även blivit lite av ett modeord som flera företag använder som en typ av marknadsfördel. Det är till och med så att nästan 78 procent av onlineföretag på ett eller annat sätt erbjuder detta som en av företagets styrkor.

Vad som är viktigt att vara observant på, precis som så många andra likande delar, är att olika sektorer har olika kunder och många gånger helt olika behov och följer helt olika trender. Även om mycket av dagens innovation har en koppling mot tekniska lösningar så är dessa när vi kommer lite djupare ner oftast väldigt olika.

En innovation kommer att bestämmas till en teknisk lösning eller ny produkt MEN den börjar med en affärsidé, ett sätt för att engagera bättre, en inspiration för att ge en bättre upplevelse eller till och med göra livet enklare, lättare och snabbare. Nyckeln för att den ska lyckas är att idén kommer i rätt ögonblick på rätt marknad. Själva produktdelen kan i princip alltid lösas.

IT-Kanalen fick möjlighet att prata med Philipp Ringgenberg, Head of Business Consulting and Innovation Europé på Orange som är bosatt i Schweiz och som, precis som titeln avslöjar, jobbar med Orange affärsrelaterade innovationer för Europa om deras nya satsning – Co-Innovations.

  • Orange som företag är lyckligt lottade då vi jobbar med en mycket bred skara av kunder som sträcker sig över mer eller mindre alla tänkbara sektorer och branscher över stora delar av världen. När vi tittar på våra kunder och hur de arbetar med innovation så ser detta väldigt annorlunda ut beroende på om företaget arbetar med tillverkning eller aktiva inom Blockchain för att ta två exempel, berättar Philipp.
  • Vad som däremot är lika överallt och som även går att applicera på andra områden i både livet och affärsvärlden är att vi alla är starka och duktiga på olika saker och att det nästan alltid saknas delar av en helhet för att innovation ska bli så effektiv som möjligt och det är här som Orange kommer in. Vi kan med vår kompetens gå in som en del och här titta på vad vi tillsammans kan göra på ett nytt eller annorlunda sätt. Det som gör oss unika inom detta är att vi även internt jobbar med olika vertikaler där vi har expertis inom i princip varje område istället för en mer generell innovationskompetens.
  • Enkelt utryckt så kan vi säga att vi hjälper våra kunder med vår kunskap, våra agila ekosystem- och innovationsteam för att accelerera deras innovation, säger Philipp.

Egna LAB lägger grunden

Då Orange till stor del arbetar med att knyta samma företag och individer via fasta eller trådlösa system så ses de sällan som en konkurrent utan mer som en enabler eller katalysator då de kan ta olika kunder och jobba tillsammans med dessa. Genom att förlöpande titta på nya idéer så har Orange skapat en enorm kunskapsbank där man lärt sig av både sina och andras framsteg men även fel och misstag vilket underlättar för nya företag som inte behöver göra om misstag som andra redan gjort. Dessutom, genom att ha denna fördjupade relation med många kunder så har Orange även byggt upp ett omfattande ekosystem av partners som alla vill jobba med Co-Innovations.

En grund i detta system hittar vi i de totalt 16 olika LAB med egna RnD som Orange byggt upp. Ifrån dessa kan man hjälpa startups att snabbt nå nästa steg i sin utveckling, allt baserat på den marknad där företaget är aktivt.

  • Tack vare den mängd data som vi har till förfogande så kan vi i stor utsträckning förutse förändringar i marknaden. Vi kan se vad som händer, när det händer och allt detta i god tid innan det ska hända. Genom att arbeta med att strukturera upp denna data och analysera vart kunden står, vart de vill och hur de tillsammans med våra experter, genom skräddarsydda lösningar, ska kunna nå dit på effektivast och snabbast sätt, berättar Philipp.
  • Tack vare det stora och ständigt växande nätverk av startups blir det möjligt för Orange att ge råd och stödja våra kunder baserat på ett urval av de bäst passande startup- och etablerade företag för att förvandla innovationsidén till verklighet
  • Vi sätter upp olika program för Co-Innovation med personer från Orange och från kunden vilka vi kallar för Innovations Teams. Tillsammans har de dessa sedan många virtuella möten, workshops, brainstorming med mera. Vi tillför här en extern acceleration genom dels vår kunskap dels genom att vi alla har olika synsätt som när dessa får jobba tillsammans ger en snabbare omställning.
  • Enkelt utryckt skulle man kunna säga att vi tillför den tekniska sidan till projekten, själva transformationen. För även om många innovations tanker berör den tekniska sidan så är det sällan som de har den helomfattande syn vi kan tillföra.
  • Vi har trots allt gjort denna resa flera gånger i olika konstellationer. Ser vi enbart till startup-sidan så har vi nu under ett decennium, varje år valt ut 12 startup företag vilka är fördelade på fyra omgångar med tre i varje där vi hjälper dessa komma till nästa nivå. Detta har varit väldigt lyckade samarbeten som även lärt oss mycket och som under resan gång hjälpt oss bredda våra kunskaps- och databas inför kommande co-innovations projekt.

Innovation inom alla områden

Philipp avslutar med att poängtera att dessa Co-innovationssamarbetena som Orange jobbar med inte bara behöver gälla nystartade eller mindre företag utan lika gärna kan vara större befintliga organisationer inom alla tänkbara områden. Tar vi som exempel ett företag som producerar någon produkt som har en fungerande leveranskedja.

Men så ska detta företag flytta till en ny plats vilket gör att många delar, framför allt miljöaspekten, måste tas i beaktande. Orange börjar här titta på hur de kan använda befintliga data för att göra detta mer effektivt. Vilka data-set finns, vad kan samlas in, hur kan all data användas. Hur ska produkterna leverera, vilka är b de bästa vägarna med mycket mera. All dessa data samlas in i en datalake där den första optimeringen sker vilket brukar kunna ge runt en 25% effektivisering enbart genom att titta på extern och intern information och data och allt som allt, med alla steg, så kan denna form av Co-innovations gå från idé till färdig etablering på under nio månader.

  • Förutom att hitta lösningar och effektiviseringar av de initiala idéerna så brukar många projekt även leda till ett flertal olika mervärden som dyker upp under resans gång. Det kan vara allt från saker som rör ursprungsidén till andra externa parternas och mycket mer, avslutar Philipp.

Den verkliga utmaningen som vi ser om och om igen, oavsett företagets storlek och geografisk placering, är att ta med en innovativ idé från skisser och tanker på ett papper till en faktiskt test/betaprodukt och att i nästa skede ta denna till en mass- eller mängdproducerad produkt. Det är här som Orange styrka finns, att hjälpa och stötta kunder under resan från brainstorming till färdig produkt.