[KANALPARTNER] Jonas Elmgren är Ingram Micros nye nordiska VD. Vilka visioner har han för företaget de kommande åren? Det tog vi reda på.
Vi träffar Jonas på Ingram Micros kontor i Bromma, Stockholm. Han utstrålar mycket energi när han möter upp i receptionen och på väg till vårt mötesrum hälsar han på alla han passerar. Han började som nordisk VD för fyra veckor sedan. Efter många år i IT-branschen har han skaffat sig en djup kunskap om marknadens förutsättningar, villkor och spelregler. Han har dessutom en gedigen erfarenhet av ledarskap.
Round Table är en uppskattad form
Han har under de inledande veckorna lagt stor energi på att så snabbt som möjligt lära känna företaget och dess medarbetare.
”Den inledande tiden har jag lagt stort fokus på att omedelbart träffa så många medarbetare och delar av organisationen som möjligt. Jag har rest runt till flera av våra kontor och anläggningar. Syftet har varit att på plats få lyssna till och samtala med så många som möjligt av våra medarbetare. Så ofta som det är möjligt för jag gärna de diskussionerna i den etablerade samtalsformen Round Table. Då ges samtliga som deltar i samtalet samma status och alla får en chans att föra fram sina synpunkter och bli lyssnade på. Jag har många exempel, från mitt yrkesliv, där det har kommit fram fantastiskt kloka och nydanande idéer och förslag i sådana möten”, berättar han.
”Dessutom har jag träffat både nyckelkunder och leverantörer samt telefonintervjuat flera av våra chefer runt om i Europa för att få höra hur de ser på vår verksamhet”, fortsätter Jonas.
Alltid haft en positiv respekt
Hur gick dina tankar när du fick frågan om att bli Ingram Micros nye nordiska VD?
”Det var många tankar som snurrade i mitt huvud då, kan jag säga. För mig känns det som att Ingram Micro alltid har funnits sedan jag började i branschen och så länge jag kan minnas har jag haft en positiv respekt för företaget. Ingram Micro är ett Fortune 40-bolag och bara det inger respekt och beundran. Att företaget har många bra och duktiga människor i organisationen visste jag redan. Däremot måste jag erkänna att jag, som många andra, gick omkring med en uppfattning om att företaget var ett i mängden av amerikanska börsbolag, med allt vad det innebär i form av bland annat ett stort kvartalsfokus. Inget ont i det och det var min tro att jag skulle bli chef i den företagskulturen”, svarar Jonas.
Menar du att din förutfattade mening inte stämde?
”Ja, det menar jag. Trots den korta tid som jag har varit här så har jag redan insett att på Ingram Micro innebär VD-rollen i respektive land eller region att du verkligen kan påverka utvecklingen av företagets väg framåt. Det känns riktigt bra och det är något som passar min ledarstil som hand i handske”, svarar han med ett leende.
Resan mot en tjänsteleverantör är igång
Att Jonas trivs i sin nya roll blir väldigt tydligt under vårt möte och vi frågar honom vilka visioner och mål han ser för Ingram Micros fortsatta utveckling?
”Det är självklart en lika viktig som komplex fråga. Jag väljer att dela mitt svar i två delar. Dels med ett års perspektiv och dels med en horisont på två år. Självklart ser vi längre än så i vår strategi men jag tror att det blir mer begripligt om vi tittar på visionen för de närmaste åren. Det närmaste året kommer vi att ha fokus på två områden;
- Vi ska vara bäst på ”People Management” (HR)
- Vi ska vara bäst inom vår kärnverksamhet
När det gäller det första fokusområdet vill jag att våra medarbetare ska känna en stolthet över att var en del av Ingram Micro. När det gäller det andra handlar det om att våra kunder ska känna sig trygga i att vi fortsatt levererar på högsta nivå inom vårt produkt- och tjänsteutbud”, förklarar Jonas.
Om vi lyfter blicken ett år till. Hur ser det ut om två år?
”Då ska vi fullt ut använda alla styrkor och tillgångar som finns inom Ingram Micro. Det är då vår resa på allvar tar fart mot att gå från en traditionell distributör till en tjänsteleverantör. Den resan gör vi utifrån att vi redan idag är en av världens största aktörer inom E-handel sett till bland annat omsättning. De två största områdena på den resan är;
- Finansiella och logistiknära tjänster
- Outsourcing
Jag vågar påstå att vi i många länder redan driver ”motorn” inom till exempel klädföretag och teknikföretag”, svarar han bestämt.
”Utifrån det perspektivet är vårt mål att vi ska bli ännu mer kända och ses som en stor och respekterad tjänsteleverantör. Det målet gäller globalt”, säger Jonas.
Ledarskapet är viktigt
Flera gånger under vårt samtal kommer vi in på olika tankar kring ledarskap. Det är tydligt att det är ett ämne som engagerar honom. Vi ber Jonas att beskriva sitt eget ledarskap. Redan i den frågeställningen och genom att han väljer att svara utan förbehåll visar på viktiga ledaregenskaper. De är bland annat trygghet, självinsikt och lyhördhet.
”Jag har inte ett behov av att stå längs fram i strålkastarljuset. Jag har däremot inget emot att vara i den ljuskäglan men jag vill inte vara ensam där. Det är ytterst ovanligt att du har gjort dig förtjänt av att få den uppmärksamheten på egen hand. Jag tror stenhårt på teamet och dess styrka men när man ibland hamnar i ett läge att någon måste ta det slutgiltiga beslutet så kommer jag att ta det ansvaret. Annars blir det bara kaos och otydlighet. Det mår ingen bra av”, säger han.
”Vi är drygt 400 medarbetare i Norden, plus vår drift av Zalandos IT/Logistik-plattform. Det gör mig ödmjuk men samtidigt inspirerad att leda Ingram Micro på en fortsatt framgångsrik resa på den nordiska marknaden”, avslutar Jonas Elmgren vårt samtal.
Vi har ingen anledning att inte tro honom på hans ord.