[KANALPARTNER] Vid denna tid på året är det lika säkert, som att tomten kommer till julen, att Ingram Micro bjuder in till sitt årliga och mycket uppskattade höstevent för sina partners.
Under en heldag samlas vi på SPA- och Konferensanläggningen Yasuragi utanför Stockholm. Det är ingen tillfällighet att Ingram Micro väljer att återigen förlägga sitt uppskattade event här. Yasuragi förknippas med en avkopplande atmosfär av balans och välbehag, samt med en touch av Asien. Det rimmar bra med det budskap som Ingram Micro vill förmedla till sina kunder och partners – Vi stöttar er, världen över.
Flera intressanta nyheter
Årets upplaga av Ingram Micros höstevent bjöd bland annat på en presentation av deras nya samarbete med Microsoft. Ett av många resultat av det lyckade samarbetet är det nya partnerprogrammet Azure Accelerate, med ledordet Easy Azure.
Årets tema – 360° Business Accelerate – visar tydligt på att Ingram Micro bjuder in partners och återförsäljare till ett event med fokus på tillväxt och att de inte har ett ”tunnelseende” utan att de tittar på helheten, 360 grader.
Vi frågar Ingram Micros Nordenchef, Jonas Elmgren, om hur han ser på samarbetet med Microsoft.
”Vi har sedan länge haft ett samarbete med Microsoft som vi är mycket nöjda med. Ursprungligen handlade det i huvudsak om Office 365. Nästa steg blev Azure och nu senast Dynamics och nu investeras det mycket mer på den typen av molntjänster”, svarar han.
Molntjänster är dock ingen nyhet för Ingram Micro som sedan tidigare har över 50 000 återförsäljare och 3 miljoner slutkunder globalt på plattformen CloudBlue, som Ingram Micro fick tillgång till efter förvärvet av Odin Service Automation år 2015. Inom Ingram Micros nya satsningar ingår även ett nytt område för finansiering, Channel Finance.
”Jag är mycket nöjd med lanseringen av Channel Finance tjänsterna, det ger oss ytterligare muskler och kompetens vilket innebär att vi får en komplett paketering inom finansierings- och avbetalningslösningar. Det möjliggör att vi tillsammans med partners kan knyta ihop säcken från leverans till hantering, administration och finansiering ”, berättar Jonas.
Många partners på plats
Bland de många partners som fanns på plats träffar vi Andrew Macadam, från Microsoft, som ansvarar för deras satsning på Startups (Nystartade företag).
”När man startar en ny verksamhet är det viktigt att kunna presentera värdet i sin affärsidé. Frågan man måste ställa sig är om världen kommer att bli en bättre plats på grund av det du kan leverera”, förklarar Andrew.
En annan partnerrepresentant som vi träffar är Ciscos säkerhetsexpert Rebecca Samuelsson som anser att IT-branschen tar alltför lätt på säkerheten. Hon lyfter behovet av ”Zero Trust”.
”Grundinställningen inom ”Zero Trust” måste alltid vara, hur negativt det än låter, att all trafik är skadlig och att vi inte kan lita på någon eller något förrän vi har bevisat motsatsen. För att vara säkra måste vi kunna säkerställa trovärdigheten, till exempel genom att ha full insyn i vem det är som loggar in, varifrån det görs och hur”, förklarar hon.
”Vi ska alltså inte ge åtkomst till applikationer eller tjänster förrän användare och enheter är godkända och trovärdiga. För att minimera attackytan ska applikationerna även begränsas till den minsta möjliga åtkomsten som en användare behöver för att kunna göra sitt jobb”, säger Rebecca.
Hon betonar att ”Zero Trust” inte uppnås genom en produkt eller ett system utan att det är en kombination av lösningar som uppfyller de olika kraven i det ramregelverk som ligger bakom begreppet ”Zero Trust”.
Även Dell är på plats och de representeras av säljchefen Mats Jentzen. Han berättar att han ser oerhört positivt på att få träffa partners och kunder på Ingram Micros event.
”Vi har ett fantastiskt bra samarbete med Ingram Micro och vi fortsätter växa tillsammans genom att öka tillgängligheten och servicenivån gentemot vårt gemensamma partnernätverk. Det här är ett kanonbra event och det är verkligen roligt för oss att få vara med och berätta mer om våra gemensamma lösningar”, säger Mats entusiastiskt.
Ett hållbart logistiksamarbete
Det var mycket folk på plats och ett spännande inslag i upplägget var det så kallade Silent Conference-upplägget. Det innebär att flera parallella föredrag hölls och att deltagarna kunde välja vad de ville lyssna på genom att ta på sig hörlurar. Ett kreativt upplägg som var uppskattat av besökarna.
Vi har tidigare i höst haft förmånen att träffa Ingram Micros Nordenchef Jonas Elmgren för att höra om hans visioner för Ingram Micros fortsatta utveckling. Årets event på Yasuragi är det första i hans nya roll och vi frågar honom om vilka förväntningar han har på det.
”Mitt och vårt mål är att vi som distributör ska ge våra partners en dag fylld av inspiration och möjligheter. Dessutom hoppas vi att de upptäcker nya affärsområden, produkter och lösningar samt inte minst får en chans att nätverka med varandra och oss”, svarar han med ett leende.
”Utvecklingen står inte still och det gäller att vara en del av den. Ett exempel på nya annorlunda affärsmöjligheter är vårt lyckade samarbete med Zalando, ett stort modeföretag på nätet. Vi sköter hela deras distribution av kundleveranser och returhantering. Ett annat område som är mycket viktigt för oss är miljö och hållbarhet. Vi arbetar stenhårt för att vår verksamhet ska vara så hållbar som möjligt. Vi har kommit en bra bit på väg men det finns mer att göra”, avslutar Jonas.
Ännu ett lyckat event på Yasuragi är därmed till ända och det ska bli intressant att fortsätta att följa Ingram Micro under Jonas ledning. Hans start har varit mycket lovande.
Läs mer om Jonas Elmgren: https://it-kanalen.se/en-ledare-har-blivit-ny-chef/
Läs mer om Ingram Micro och hållbarhet: https://it-hallbarhet.se/vi-tar-det-ett-steg-till/