Vilka utmaningar står de flesta organisationer inför när det kommer till digitala transformationsprojekt som drivs av olika team på olika kontinenter och hur lyckas man?
Dessa frågor var fokuspunkterna för Seavus event som anordnades den 17 november i Stockholm.
Föreläsningarna hölls av Dejan Talevski, Senior Project Manager på Seavus Group och Robert Charles, Director Web & Software Development på Globalstar Inc. Företagen påbörjade sitt samarbete 2018 och har sedan dess utvecklat ett framgångsrikt partnerskap.
Seavus har tidigare enbart haft olika projekt inom Europa. När teamen fick reda på att det skulle ta sig an ett projekt av det amerikanska satellitkommunikationsföretaget Globalstar Inc. var det många som höjde på ögonbrynen.
Dejan berättar att en del var skeptiska över att ett företag som är baserat i Europa skulle ha en amerikansk kund. Man var dock väldigt transparant och delade visionen med alla team som skulle vara involverade i projektet, vilket skapade ett förtroende. Seavus ville hitta en arbetsmodell som skulle passa alla och bidra till ett lyckat projekt.
Projektet bör aldrig sättas på paus när man arbetar inom olika tidszoner säger Dejan. Seavus skapade en tidsplan som synkade det europeiska och amerikanska teamen, när det ena teamet arbetade tog det andra teamet ledigt och skiftade sedan. Man bokade även in datum när båda teamen skulle
arbeta tillsammans. Om det uppstod några problem tog man upp det direkt och löste det. Det är på det viset Seavus och Globalstar har arbetat de senaste fem åren.
Dejan var noga med att beskriva Globalstar som en partner och inte en kund.
“By thinking of them like partners you work differently, you work better together and can reach success together. If we focus on success, we can always find a way” – Dejan Talevski
Det framgångsrika partnerskapet innehöll tre viktiga komponenter: tillit, engagemang och leverans.
- Tillit: Den viktigaste aspekten av det lyckade partnerskapet med Globalstar grundade sig i tillit. Man arbetade som partners, hade en gemensam grund och delade på allt ansvar. Det är viktigt att man bygger ett förtroende på alla plan.
- Engagemang: Seavus behandlade systemet som deras eget och strävade ständigt efter förbättring. Det är ett gemensamt ägandeskap, vilket skapar ett gemensamt mål. På det viset känner sig alla uppskattade och blir mer motiverade vilket i sin tur leder till ett bra partnerskap.
- Leverans: Alla team delar ansvaret över leveransen.
” Teams are not just numbers; we deliver teams throughout the whole delivery model. The teams own the delivery model and are involved during the whole process – that’s the recipe for success.” – Dejan Talevski, Senior Project Manager, Seavus Group
Robert från Globalstar berättar att många företag fokuserar på kontrakt och det juridiska men att Seavus tänker annorlunda. Han säger även att alla gjorde en fantastisk insats med att arbeta inom de olika tidszonerna.
En deadline är en deadline och Seavus ser alltid till att leverera varje projekt i tid. Vi arbetade med ett annat företag innan Seavus men det gick inte bra, Dejan hoppade in mitt i projektet och lyckades ändå slutföra arbetet under samma leveransperiod.
“Our partnership with Seavus has been very beneficial for us. The team infrastructure that Seavus put in place has meant so much for us.” – Robert Charles, Director Web & Software Development, Globalstar Inc.
I dagsläget har Globalstar fem separata team hos Seavus som arbetar med fem olika projekt.