Tillsammans blir vi bättre och kan göra skillnad!

[KVINNOR PÅ KANALEN] Karin Schreil blir ny VD för EVRY Sverige. Det skrev vi om i början av året. Nu är tiden inne för hennes nästa steg i en lysande karriär.

I januari skrev vi om nyheten att den framgångsrika VD:n på Fujitsu Sverige under våren år 2019 lämnar det uppdraget för en ny roll. I maj i år tillträder Karin Schreil tjänsten som VD för EVRY Sverige. Hon axlar nu ett ledarskap som omfattar cirka 1 700 anställda. Vi har haft förmånen att träffa henne tidigare och nu kontaktade vi henne igen för att få höra hur hon ser på sin senaste utmaning?

Snabb i tanken och ödmjuk i handlingen

Karin Schreil, VD för EVRY Sverige

Karin är bland annat engagerad i frågor kring mångfald. Detta i kombination med ett knivskarpt intellekt gör henne till en beundransvärd person. En kvinnlig ledare som låter både hjärta och hjärna få ta plats i hennes vägval.

Vår första fråga till henne handlar om vilka som blir de största utmaningarna för henne i hennes nya roll på EVRY?

”Utmaningar och framför allt möjligheten att göra saker bättre vilket leder till utveckling för oss alla oavsett om vi är kunder, medarbetare, ägare eller om det rör samhället i stort. Det är en av mina främsta drivkrafter. I min roll på EVRY kommer jag att ha förmånen att få arbeta med ständiga förbättringar i alla delar av verksamheten tillsammans med ett stort team i Sverige och inom koncernen, med närhet till både ledning och ägare, vilket skapar förutsättningar för att kunna agera snabbt. Just att vara snabbfotad och flexibel i en snabbt föränderlig värld ser jag som nyckelfaktorer för att kunna hantera såväl dagens som morgondagens utmaningar”, svarar Karin.

Hur fungerar EVRY:s partnernätverk i Sverige?

”Partnernätverk och ekosystem är centrala delar i EVRY:s strategi. I grunden handlar det om att ha både förmåga och kapacitet för att kunna erbjuda kunderna den kunskap och de lösningar de behöver, när de behöver det och där de behöver det. Det handlar om att ha närhet till kunderna, att förstå deras verksamhet och att kunna erbjuda kostnadseffektiva lösningar och tjänster som skapar ett tydligt och bestående värde. I dagens föränderliga värld och snabba teknikutveckling finns det ingen som kan göra allt på egen hand. Det handlar istället om att ha förmågan att samverka i hela värdekedjan för att åstadkomma bästa möjliga slutresultat för slutanvändaren”, säger Karin engagerat.

”Partnernätverket i EVRY är inriktat på att skapa värde både för kunder och slutanvändare, men också för aktörerna i nätverket – en win-win-lösning där alla arbetar mot samma mål. Ett bra exempel på det är nätverket runt AI. Här har vi enats om att bygga konkurrenskraft, inte för oss själva, utan för hela Sverige. För oss betyder partnerskap med andra ord mer än att bara köpa saker från någon, det handlar om att dela risk och affär för att skapa värde för såväl kund som samhälle. Vi ser det som vår roll att orkestrera bästa möjliga digitala utkomst genom att förstå våra kunder, deras utmaningar och möjligheter, men också de aktörer som behöver vara med för att åstadkomma det slutgiltiga värdet för kunden”, fortsätter hon.

Vill leverera affärslösningar i världsklass

Vi frågar Karin om hur EVRY arbetar med sina partners?

”EVRY:s viktigaste uppgift är att leverera affärslösningar i världsklass till våra kunder och bidra till ett bättre samhälle som kan dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Starka relationer och nära partnerskap med kunder och leverantörer är avgörande för att uppnå just det. Vi är noga med vilka partnerskap vi går in i och vårt ekosystem av globala partners som Microsoft, Google, IBM och Amazon, liksom våra olika lokala specialistpartner, är viktiga byggstenar för framtiden”, svarar hon.

”Vårt primära värdeförslag består av att kombinera teknik och kompetens hos våra samarbetspartners med vår lokala närvaro, affärsförståelse och ”knowhow”. Allt till gagn för våra kunder. EVRY är en nära digital partner som förstår kunderna, ger råd om vad som är bäst i varje enskilt fall och möter deras utmaningar i den digitala transformationen. Bevisligen har vi lyckats med det här, med tanke på förstaplaceringen i årets Whitelane-undersökning där outsourcingköparna i Sverige får säga sitt om leverantörerna”, förklarar Karin nöjt.

Vad ser hon i sin kristallkula?

Ser du redan nu några planerade förändringar?

”Förändringar i form av ständiga förbättringar är något som alltid finns och behöver finnas på agendan i alla verksamheter. EVRY har den senaste tiden exempelvis arbetat med att förstärka förmågan och kapaciteten inom allt som rör Artificiell Intelligens (AI). Senast genom att vi gått in som partners i AI center i Göteborg, vilket är ett tydligt exempel på Open Innovation. Det är också något som vi har anammat i vår egen verksamhet, bland annat genom Gamification, en spelbaserad AI-lösning som används vid rekrytering. Att leva som man lär är viktigt för att bygga kunskap, erfarenheter och inte minst förtroende hos kunder samt på marknaden i stort. Det kommer jag att fortsätta verka för att EVRY gör”, berättar Karin.

Vi frågar henne om vilka branscher som är viktigast och varför?

”EVRY har en lång historia och erfarenhet av att arbeta med kunder i många olika branscher. Offentlig sektor och hälsa/sjukvård är exempel på branscher som ligger nära vår viktiga uppgift att bidra till att skapa ett bättre samhälle. Det gäller även finanssektorn, där vi har omfattande expertis och kapacitet när det gäller branschspecifika lösningar och tjänster, varav många numera är en självklar del av svenskarnas vardag. Vi arbetar också med viktiga kunder och verksamheter inom detaljhandel och logistik, industri och servicesektorn, som just nu genomgår en mycket snabb förändring”, svarar Karin initierat.

”I tillägg till de insatser vi gör inom olika branscher verkar vi aktivt för att korsbefrukta olika branscher för att hjälpa våra kunder att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Många av de affärsinnovationer och Startups som vi ser på marknaden idag är sprungna ur just denna typ av nytänkande och disruptiva affärsmodeller. Där finns det mycket EVRY kan bidra med, både i form av kompetens och i egenskap av facilitator”, säger hon.

Hur ser det ut med hållbarheten?

Vi avslutar med att fråga Karin hur EVRY arbetar med hållbarhet?

”För EVRY är hållbarhet allt som har att göra med sociala-, ekonomiska- och klimat & miljö-aspekter, från hälsa, trygghet och jämställdhet till tillväxt och lönsamhet, minskade utsläpp och jämn resursfördelning. I grunden handlar det om ett hållbart ledarskap som tittar på alla delarna av företagets verksamhet och dess roll i samhället. Dessutom vill vi hjälpa våra kunder att bidra till ett bättre samhälle genom de lösningar som vi utvecklar för att förenkla, effektivisera och minska användningen av energi och resurser, till exempel i form av papper och dylikt. Lösningar som e-recept och digitala betalningsfakturor är bra exempel där EVRY kan göra skillnad”, säger hon.

Hur når ni de målen?

”Precis som för allt annat behövs tydliga mål, ramverk och rutiner som säkerställer att verksamheten bedrivs på ett hållbart sätt. Därför är det enormt positivt att vi för tredje året i rad har fått betyget A från CDP (Carbon Disclosure Project) för vårt arbete med att minska våra egna klimatutsläpp. Det gör oss till det enda IT-företaget i Norden med toppbetyg tre år i rad”, svarar Karin stolt.

”Jag ser verkligen fram emot att arbeta med teamet på EVRY för att fortsätta att skapa hållbara värden och att bidra till en hållbar framgång. Både för kunder och samhälle, i våra partnerskap och i den egna verksamheten. Tillsammans blir vi bättre och tillsammans kan vi göra skillnad!”, avslutar Karin Schreil.

Vi gratulerar EVRY till rekryteringen av Karin!

Läs mer om Karin: Karin Schreil blir EVRY Sveriges nya VD och Hennes röda tråd i yrkeslivet är förändring