Finska Posti och Tieto har inlett ett partnerskap som innefattar datacenter- och molnlösningar, i syfte att modernisera Postis IT-infrastruktur.
Detta för att möta de förändrade förutsättningarna i branschen fokuserar Posti på att förbättra både kvaliteten och kundupplevelsen.
Partnerskapet ska underlätta förändringen av Postis verksamhet och möjliggöra utvecklingen av nya tjänster, samtidigt som det tillåter bolaget att bibehålla styrkorna hos de nuvarande tjänsterna.
– För Posti är digitalisering den viktigaste trenden som kommer att förändra branschen. Vi har valt en partner som hjälper oss att ligga i framkant av utvecklingen inom branschen och utnyttja informationsflöden i realtid för att leverera bättre tjänster, säger Yrjö Eskola, SVP Operations & tillförordnad CIO vid Posti Group.
Postis strategi är att låta pakettjänster och logistik driva företagets tillväxt. Dessutom siktar strategin mot en längre livscykel för traditionella trycktjänster och förmågan att reagera snabbare på förändrade kundbehov.
– Nya tekniker och ökande automatisering låter oss öka distributionseffektiviteten, bibehålla vår höga kvalitet och lansera nya digitala tjänster och affärsmodeller. Logistik handlar om att hantera informationsflöden, och alla våra tjänster innehåller ett digitalt element. Exempel på detta är övervakning av leveranskedjan och hantering av försändelser, fortsätter Yrjö Eskola.
Målet är att partnerskapsavtalet ska leda till strategiska förbättringar som låter Posti leverera flexibla tjänster under lång tid framöver.
– Vi ser partnerskapet som en viktig öppning i Postis föränderliga affär, där Tietos kompetenser, tjänster och utvecklingsarbete bidrar till att stärka hela Postis verksamhet. Våra lösningar för bland annat robotik bidrar till att utveckla Postis verksamhet, så att företaget kan uppnå sina strategiska mål och gå vidare mot nya projekt i syfte att skapa ett smartare samhälle, säger Lari Oksanen, chef för Consumer Services Industry vid Tieto.