De senaste åren har lärt oss att “osäkerhet” har blivit en ständig företagsbakgrund.
År 2022 var likadant – Collins Dictionary utnämnde till och med “permacrisis” till årets ord.
Dessa år har visat att det är nödvändigt att vara flexibel och kunna anpassa sig till vilket scenario som helst, oavsett hur allvarligt det är. Detta behov av flexibilitet ser ut att vara ett viktigt tema under 2023.
Problem med logistikkedjan, geopolitiska spänningar och levnadskostnader som har kategoriserat 2022 fortsätter att utmana företagen. Med tilltagande oro för en långvarig lågkonjunktur fokuserar Svenska företag på att göra mer med färre resurser.
När man pratar med kunder, prospekt och partner är 2023 fortfarande ett år av möjligheter. Trots de utmaningar som nästa år medför för företagen finns det ett tydligt fokus på att använda vinst som drivkraft för tillväxt, hitta sätt att vara mer flexibel och effektiv än någonsin. En känslig balansakt, men som ändå kan uppnås genom effektiv planering och fullt fokus på finansiella data och slutresultatet.
Hur kan företag utnyttja tillväxtmöjligheter under 2023? Baserat på våra kundinsikter och -konversationer är det här de viktigaste områdena som företag bör fokusera på nästa år:
- Planering och strategi måste vara flexibel
Eftersom osäkerheterna hänger med in i 2023 bör företagen fokusera på att stärka sina digitala funktioner för att skydda sig mot risker. Det innebär att hitta sätt att snabbt reagera på nya utmaningar och planera för olika scenarier för att säkerställa kontinuitet i verksamheten.
När företagen till exempel överväger sin logistikkedja har de varit tvungna att reagera snabbt på ständiga produktbrister och leveransförseningar som inte visar några tecken på att sakta ned. Det här är bara ett exempel där företag har varit tvungna att göra snabba förändringar för att hålla sig flytande och gå från rättidighet till en “mer lager, färre leveranser”-modell, för att försöka balansera kostnaderna för lagring och hantering.
Dessa typer av ständiga förändringar bidrar till att tillgodogöra sig chocken från nya scenarier, men det kan vara svårt för företagen att identifiera områden som behöver deras uppmärksamhet. Under 2023 blir det avgörande att kunna visa tillförlitliga uppgifter i realtid för att man ska kunna agera proaktivt och snabbt anpassa strategierna. Att sammanföra data från alla företagsfunktioner som ekonomi, lager och logistik för att skapa en gemensam syn blir avgörande, vilket maximerar avkastningen på investeringar och utlöser investeringar i ytterligare tillväxt.
- Automatisering av ekonomin minskar komplexiteten
De svåraste uppgifterna som ekonomicheferna står inför 2023 är att anställa och behålla personal enligt Gartner. Konkurrensen om topptalanger är hård och allteftersom ekonomicheferna slimmar sina team i lågkonjunkturtider måste de bli kreativa.
Automatisering blir en viktig investering för ekonomiavdelningen under 2023. Inte bara för att göra mer med färre människor, utan för att ge fackmännen mer tid för mervärdesprojekt. För manuella uppgifter som månadsbokslut krävs vanligtvis att ekonomiavdelningen samlar och bedömer stora mängder olika data. Detta kan vara en tidskrävande uppgift med hög felfrekvens, där bara en felaktig cell har potential att kosta företag tiotusentals kronor och utplåna deras hårt förvärvade vinst. Centralisering av data och automatisering av ekonomiska processer minskar riskerna, gör data mer korrekta och gör att ekonomiavdelningen kan fokusera på analyser och agera på förändringar på marknaden.
Ekonomiansvariga vill inte lägga sin tid på att kontrollera och konsolidera kalkylblad – de vill öka värdet och ha information på styrelsenivå. Automatiseringen under 2023 spelar en avgörande roll när det gäller att behålla personal och få dem att känna sig uppskattade.
- Automatisk prissättning minimerar leverantörs- och valutarisker
Eftersom marknaderna fortsätter förändras under 2023 är det avgörande att snabbt kunna anpassa sig till de föränderliga priserna. Budgetar och vinster kan kastas i oordning med någon liten förändring av leverantörspriser, och det kan vara svårt att upptäcka skillnaden innan det är för sent.
År 2023 gör automatiska priser det möjligt för företag med hög tillväxt att förbli flexibla och budgetera mer effektivt. Med den här tekniken kan företag reagera på fluktuerande leverantörspriser och upprätthålla exakta prognoser i kassaflödet, centralt hantera priser, säkerställa konsekvens i alla kanaler och ändra produktpriser i linje med marginalerna. Automatiska priser bromsar effektivt företag om en produkt eller komponent blir dyrare, eller ger grönt ljus för inköp till rätt pris. En viktig fördel är att dessa förändringar sker i realtid, inte veckor efteråt, vilket sparar viktiga medel.
Den här tekniken hjälper företag att hantera sina priser centralt och att automatiskt uppdatera landsspecifika skatteregelefterlevnader eller försäljningsregler för att säkerställa att inga oväntade straffavgifter eller intäktsförluster förekommer i den internationella handeln. Valutaspecifik prissättning och procentuell rabatt ger fullständig kontroll så att företag kan tilldela prisnivåer till olika kanaler och kunder.
- Kunder, anställda och investerare vill hantera varumärken som “gör nytta”
ESG-rapporteringen fortsätter att öka under 2023. Kundkrav på transparens och yngre generationer som har högre krav på arbetsgivarna har gett ESG en avgörande roll vid rekrytering, behålla personal och lojalitet mot varumärket. Nästan hälften av investerarna är till och med villiga att avyttra sina verksamheter som inte vidtar tillräckliga åtgärder när det gäller ESG-frågor. Då verksamhetsansvariga i allt högre grad är beroende av investeringar har de inte råd att bortse från denna rapportering.
Bättre insyn i kommersiella data och personaldata innebär bättre ansvarstagande och snabbare regelefterlevnad. Att skapa och upprätthålla en robust ESG-strategi bygger på företagets kvalitet och bredd av data. Molnbaserade lösningar blir avgörande för att samla information från alla delar av verksamheten, forma realistiska mål och övervaka framsteg som tillfredsställer kunder, anställda och investerare.
Betydande framsteg mot ESG-mål har visat sig påverka investeringsmöjligheter, öka konsumtionen och arbetskraftens produktivitet – vilket är avgörande när vi går in i en period av ännu större finansiell osäkerhet i 2023.
Joanna Culliford, Country Manager Sweden, Oracle NetSuite