Nätverk som tjänst på agendan hos 9 av 10 svenska företag
Hem LeverantörAruba Nätverk som tjänst på agendan hos 9 av 10 svenska företag

Nätverk som tjänst på agendan hos 9 av 10 svenska företag

Publicerat av: Redaktionen

En ny studie från Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise, visar att intresset för nätverk-som-tjänst (NaaS) växer bland svenska företag och verksamheter.

Det är erfarenheter vunna under pandemin som gör att många verksamheter nu ser över hur de administrerar och finansierar nätverk och infrastruktur.

I undersökningen svarar hela 88 procent av tillfrågade svenska företag att de idag har diskussioner som handlar om NaaS, nätverk-som-tjänst. På var tredje företag är NaaS något de säger sig diskutera frekvent. Men vägen till beslut är delvis blockerad av bristande kunskaper och interna processer. Även om intresset för nätverk som tjänst är stort så vågar idag bara var fjärde företag säga att de har full koll på vilka möjligheterna som öppnas med användning av NaaS.

Fördelar med NaaS

Det som främst lockar svenska företag att titta närmare på nätverk som tjänst är förväntade kostnadsbesparingar (78 %) och ökad säkerhet (74 %). Men fler än hälften (52 %) hoppas också få kortare svarstider och ännu fler (58 %) ser ökad prestanda i sitt nätverk som en drivkraft. Lite drygt hälften av företagen (51 %) säger att de idag redan använder eller tror de kommer att använda sig av NaaS inom ett år.

Nätverk som tjänst på agendan hos 9 av 10 svenska företag”De erfarenheter vi har skaffat oss under pandemin visar att behovet av att kunna hantera företagets nätverk på ett smidigt och flexibelt sätt har blivit större än någonsin”, säger Morten Illum, EMEA-chef för Aruba. ”Vi vet att NaaS ger företag den flexibilitet de behöver för att lösa utmaningar kring säkerhet och skalbarhet utan att hanteringen blir för dyr eller personalkrävande. Men för att kunna utnyttja hela potentialen som nätverk som tjänst erbjuder måste kunskapsnivån bland företagen höjas.” fortsätter Morten Illum.

Vad står i vägen

Även om aptiten för NaaS är stor så pekar undersökningen ut ett antal hinder på vägen till att faktiskt ta språnget. Bland svenska företag ser man utmaningar med att uppfylla existerande interna regler och krav (57 %) samt att få loss den budget som behövs för investeringen (57 %). Fler än hälften av de tillfrågade svenska företagen säger också att de hålls tillbaka av utmaningar med att hantera förändrade roller och kompetenskrav i den befintliga organisationen (51 %).

Var fjärde svarande i undersökningen (24 %) är redan idag övertygade om att NaaS är en etablerad och funktionell lösning. Ungefär en tredjedel ser dock fortfarande NaaS, nätverk som tjänst som något nytt och ännu inte etablerat.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>