Nöjda outsourcingkunder trots pandemin
Hem NyheterUndersökningar Nöjda outsourcingkunder trots pandemin

Nöjda outsourcingkunder trots pandemin

Publicerat av: Redaktionen

Stabilitet förväntas prägla outsourcingmarknaden i Sverige de kommande två åren.

Nöjda outsourcingkunder trots pandemin

Inga större förändringar vad gäller insourcing eller outsourcing förväntas från i fjol.

Det visar årets nordiska IT-sourcingstudie från Whitelane Research och PA Consulting som är den största kundundersökningen i sitt slag.

Kundnöjdheten ligger fortsatt på en mycket hög nivå med 89 procent, en ökning från i fjol med 3 procent. Däremot har planerna på att outsourca mer i Sverige sjunkit drastiskt bland respondenterna i studien från 36 till 28 procent.

-Pandemin kan vara en tänkbar anledning till att företag avvaktar nya investeringar i outsourcing. Men avmattningen kan också bero på att man är nöjd som det är med befintliga avtal, säger Peter Wardell, IT-strategy- och sourcing-expert med ansvar för studien på PA Consulting i Sverige.

Drivkrafterna bakom outsourcingen i Sverige är främst flexibiliteten att snabbt kunna skala upp i takt med verksamhetens behov i kombination med kostnadsreduktion.

Trenden att drifta nya applikationer i det publika molnet är tydlig i årets studie med undantag av offentlig sektor som fortfarande tvekar på grund av otydligheten kring legala krav avseende säkerhet och integritet.

I topp på kundnöjdheten ligger även i år TCS. De globala spelarna på marknaden förstärker sin dominans i år jämfört med tidigare med undantag av Basefarm.
Topp fem i år är:

  1. TCS 85%
  2. Infosys 80%
  3. Basefarm 80%
  4. Accenture 76%
  5. LTI 76%

I Sverige uppskattar hälften av deltagarna i studien att 50 procent eller mer av deras nya applikationsportfölj kommer att driftas i det publika molnet inom två år. Motsvarande planer för deras befintliga applikationsportfölj ligger endast på 16 procent

Ny målgrupp i årets studie är bland annat detaljhandeln där den främsta drivkraften för outsourcing uppges vara tillgång till innovation.

-Den ökade digitaliseringstakten i detaljhandeln som följt av pandemin har drabbat butiksnäringen hårt och skapat behov av nya sätt att marknadsföra och sälja produkter, avslutar Peter Wardell.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>